Slovak Press Watch

Saturday, September 07, 2002:

Prehľad volebných programov: v oblasti školstva je dobre spracovaný Gabrielou Bachárovou v Pravde a v oblasti súdnictva Romanom Patajom v SME. Podobne Jozef Sedlák v Pravde pripravil užitočný materiál pre čitateľov o nakupovaní mäsa. Tí podľa mňa ocenia aj článok Jany Brondošovej v SME o alternatívnej forme investovania peňazí – o podielových fondoch.
gabriel // 11:01 AM


______________________

Friday, September 06, 2002:

Právo na súkromie: berie SME vážne na rozdiel od Pravdy, ktorá pokračuje vo zverejňovaní plného mena sudcu obvineného z prijímania úplatkov. Pravda dnes dokonca zverejnila meno obvineného v procese, v ktorom mal sudca úplatok žiadať. A kým SME fotku obvineného sudcu správne upravila prekrytím jeho tváre, Národná Obroda sa s tým už vôbec netrápila. Takéto publikovanie nielenže zasahuje do súkromia (zatiaľ právne nevinných) ľudí a ich príbuzných a teda im môže v budúcnosti vážne uškodiť, ale zhoršuje reputáciu novinárov ako takých a ich prístup k informáciám od „obyčajných“ ľudí. Výsledkom bude, že verejnosť sa toho dozvie menej.

Ako na nezamestnanosť: Materiál Jany Morháčovej z Pravdy o programoch politických strán v oblasti nezamestnanosti má viacero problémov. Andrej Salner, v texte často citovaný analytik, nepracuje (a nikdy nepracoval) v Stredoeurópskom inštitúte pre ekonomické a sociálne reformy, ale v Inštitúte pre dobre spravovanú spoločnosť SGI. V tabuľke o miere nezamestnanosti chýba zdroj údajov. Autorka podsúva do článku svoj komentár. Napríklad po popise návrhu strany Smer podporiť tvorbu pracovných miest píše, že „[návrh je] samozrejme bez toho, aby bolo jasné, odkiaľ zoberie peniaze.” Podobne uvádzanie miery nezamestnanosti 18,7% za júl 2002 je zavádzajúce. Ako to podrobne popísal ekonóm ING Bank Ján Tóth v článku pre Domino fórum pred dvoma mesiacmi, oveľa vhodnejšie je uvádzať tzv. disponibilnú mieru nezamestnanosti – teda 17,6% v júli 2002, a nie celkovú evidovanú mieru nezamestnaných zaregistrovaných na úradoch práce. Národný úrad práce (ikonka štatistika) ako aj Štatistický úrad SR sami uvádzajú disponibilnú mieru ako svoje hlavné číslo. Prečo nie novinári?

Experti na všetko: Je užitočným zvykom novinárov pýtať sa rôznych expertov k príslušným témam, zvyšuje to kredibilitu článkov. Častým nedostatkom ale je, že oslovení experti nie sú vôbec označení zamestnávateľom, prípadne popisom ich ideologického zamerania. Včera Pravda oslovila “politológa” Svetozára Krna. Dnes SME uvádza “politológa” Grigorija Mesežnikova a “analytika” Miroslava Šveca. Kde títo ľudia robia, o čom sú ich knihy či projekty, prípadne do akého spektra patria zvyčajne ich názory? Čo vlastne robí z nich expertov, že majú priestor v médiách?

Sebairónia dňa: SME uvádza text ČTK o názoroch Pavla Haulíka, šéfa prieskumnej agentúry MVK na výsledky volieb. Dlhší materiál sa končí vetou: ““Slovenskí voliči médiám neveria,” tvrdí Haulík.”

gabriel // 12:03 PM


______________________

Thursday, September 05, 2002:

Volebné preferencie: Graf prieskumu ÚVVM v Pravde zamenil preferencie HZD a KDH (nie je online, strana 2 v tlačenej verzii). Prví sa potešili, druhí veľkému poklesu asi nie.

Čo chýba sociálnym zariadeniam v Prešovskom kraji: Peniaze, veľa peňazí od štátu, informuje Pravda v článku „
Sociálne zariadenia nemajú dosť peňazí.“ Zdroj informácie? Len jeden. Majiteľ samotných zariadení, prešovská samospráva. Prečo by mu asi tak čitateľ mal veriť?

Mobil ako ťahák: V prílohe Technické spektrum uvádza Pravda 4-bodový návod, ako mobil využiť v škole ako ťahák (online linka nefunguje). Napríklad, bod 3:

„Ak chcete použiť hands-free sadu, oblečte si rolák. Pred hodinou kýchajte a kašlite, aby učiteľ nadobudol dojem, že ste chorý a hrubý rolák sa mu nezdal podozrivý. Obtiahnutý pulóver prezradí kábel z hands-free na krku.“

Navrhujem, aby Pravda vydala aj špeciálnu prílohu ako brať a dávať úplatky. Služba čitateľom nadovšetko.

Deja vu: Prehľad politických programov v menšinovej problematike opäť raz dáva priestor OKS, ale už nie HZD, KSS, SDĹ či SDA. Sme nám dlhuje vysvetlenie prečo.

Povodňové škody: Attila Lovász v SME informuje, že „celkové škody tohtoročných povodní sú vyčíslené na 1,628 mld Sk.“ Neskôr v texte píše, že „štátny tajomník [ministerstva pôdohospodárstva, autora správy o škodách] Ivan Rosival ešte nepozná škody na majetku občanov.“ Čo presne teda znamená „celkové škody“? Na štátnom majetku?

gabriel // 11:34 AM


______________________

Wednesday, September 04, 2002:

Kto počúva hlas zdola?: Viaceré mimovládne organizácie pripravili užitočné hodnotenie poslancov podľa ich hlasovania v parlamente o niekoľko desiatok zákonov týkajúcich sa miestnej demokracie, ekonomiky, životného prostredia a sociálnej sféry. Je ale stále názor subjektívny samotných hodnotiteľov (vysoké hodnotenie Strany zelených a mnoho hodnotiteľov zo „zelených“ mimovládiek asi nejako súvisia). Preto titulok SME Hlas zdola počúva najviac SMK“ či Pravdy Najmenej ústretové strany boli HZDS a SNS“ sú zavádzajúce, ak tam zároveň nie je uvedené podľa koho. Vysvetlenie je len v texte, kde sa veľa čitateľov už nedostane.

Hodnotenie ekonomických programov: nadáciou F.A.Hayeka spracoval Juraj Javorský v SME. Nedá mi nepochváliť profesionálne označenie grafu a textov programov politických strán – na rozdiel od mnohých iných podobných spracovaní v posledných dňoch - čitateľ vie, prečo tam dané strany sú, kde sa dozvie ešte viac a čo presne graf znamená (online bohužiaľ chýbajú). Snáď by ešte pomohla poznámka, prečo nadácia nehodnotila HZD (nestihla to, nechcela, ??) ako stranu s veľkými šancami dostať sa do parlamentu. A asi by bolo férové trochu popísať nadáciu F.A.Hayeka pre čitateľa – že sama výrazne podporuje slobodný trh/minimálny štát, čo potom formuje jej hodnotenie ostatných. Javorského kolegyňa Jana Brondošová zabudla na zdroj informácií o poistnom trhu tak v texte, ako aj v tabuľke (ako aj pripomenúť čitateľom, že Slovenská poisťovňa je vlastnená firmou Allianz, takže ten trh je ešte viac koncentrovaný).

Tretí operátor: vraj prišiel o licenciu, informuje SME, respektíve sklamal, vraví Pravda. Dá sa ale Profinet.sk ale vôbec označiť za tretieho operátora? Vlado Vaňo (ekonóm v Slovenskej Sporiteľni) ma upozornil, že to je asi „čosi také, ako keby niekto označil užívateľa leasovaného Volva za jeho majiteľa, kdežto ten nedokázal zaplatiť ani prvú leasingovú splátku, a po pár mesiacoch mu "jeho" Volvo vzali...”

Korupcia v grafoch: SME uverejňuje graf TASR o indexe vnímania korupcie v krajinách V4. Okrem gramatickej chyby v zdroji údajov (Transparency sa stala Transparenci) má graf len jednu chybu – nie je vôbec jasné, čo znamená. Neobsahuje totiž škálu a označenie, či vyššie číslo je menej či viac korupcie.
P.S. Škála je od 0 do 10, 0 je maximum korupcie, 10 minimum. Detaily na strane Transparency International Slovakia.

Drahšie lieky, horšie pre pacienta: tvrdí Gabriela Bachárová v Pravde. Okrem zaujatého titulku to ale samozrejme nie je celá pravda, nízke ceny môžu totiž viesť aj k nedostatku tovaru, čo asi pacienti tiež príliš neocenia. Autorka tento argument aj uvádza od zástupkyne farmaceutických výrobcov, ale akosi ho ignoruje.

Čo dokázala opozícia za 4 roky?: analyzuje Dag Daniš v Pravde. Výsledkom je veľmi dobrý článok.

Privatizácia SAD: Juraj Hrúz z Trendu pripravil vynikajúci materiál o privatizácii podnikov Slovenskej automobilovej dopravy (na stránke hore pod názvom "V privatizácii neplatí jeden meter"). Klobúk dole.

Summit Zeme v Johannesburgu: je námetom článku Romana Schōnwiesnera v Trende. Namiesto spravodajstva dostane čitateľ komentár autora, ktorý by patril skôr na názorovú stranu.
gabriel // 12:18 PM


______________________

Tuesday, September 03, 2002:

Oprava: V komentári k článku Mirky Horobovej o vyznamenaní in memoriam pre plukovníka Orsága som nesprávne uviedol, že článok stojí len na vyjadreniach matky - išlo pritom o slová manželky. Ďakujem samotnej autorke za upozornenie (pozri sekciu listov), ospravedlňujem sa všetkým.
gabriel // 3:40 PM


______________________

Hodnotenie Dzurindovej vlády: dnes ponúka Pravda v hlavnom článku “Dzurindova vláda: Najprv veľké oči, dnes sklamanie.” Hlavným nedostatkom článku je, že nie je označený ako komentár či analýza, dokonca ani v texte. Navyše dve vecné tvrdenia sa mi zdajú nepravdivé. “Podľa prieskumov za posledné štyri roky korupcia v súdnictve stúpla.” Už piatok som upozornil, že to nie je pravda, korupcia na súdoch ostala na rovnakej (vysokej) úrovni (dokumentuje to graf Transparency International Slovensko v publikácii Protikorupčné minimum, strana 12 dole). Podobne tvrdenie, že “počet trestných činov ďalej stúpa”, protirečí oficiálnej štatistike, kde naopak celková kriminalita mierne klesla za posledné 4 roky (aspoň teda podľa Ministerstva vnútra). Posledný rok 2001 bol dokonca tretí najmierumilovnejší rok poslednej dekády. Podobne objasnenosť je najvyššia od roku 1990.

Koľko je tých detí v školách: Pre milión detí sa včera začal nový školský rok,” informuje Pravda v titulku na prvej strane. V texte vysvetľuje, že “do základných a stredných škôl nastúpilo spolu 900-tisíc žiakov.” Stotisíc hore dole, čo už s tými deťmi.

Pôrody do vody: sú vraj populárne, informuje Oľga Prekopová v Pravde. Jediný zdroj článku je – surprise surprise – primár pôrodnice, ktorá takéto pôrody vykonáva. Čo na to mamičky? Žiadna nedostala priestor. Článok vyzerá ako skrytá reklama jedného pána primára.

Subjektívne titulky sa v dnešnom SME premnožili: “Diaľnice by stavali, na prírodu nemyslia” – článok informuje o programoch politických strán v oblasti životného prostredia, názor v titulku ale patrí len jednej osobe, tak prečo to v tom titulku neuviesť?? (Mimochodom, opäť raz v tabuľke popisu programov dostáva priestor miniatúrna OKS, ale oveľa väčšie strany ako SNS, PSNS, KSS či DS-DU nie.) “Valuty z prázdnin netreba predať” – myslí si kto? Veľa ľudí predsa číta len titulky, nie samotné články. Horšie je, že, ako z článku Jany Brondošovej vyplýva, bankoví analytici skôr odporúčajú valuty (pri väčších sumách) predať, lebo slovenská koruna by mala podľa nich posilňovať. Titulok vraví niečo iné.

Vyznamenanie in memoriam: pre plukovníka Ľubomíra Orsága odovzdal včera prezident Schuster, informuje Mirka Horobová v SME. Článok sa bohužiaľ zvrhol na velebenie nebohého citovaním jeho matky, čo je rovno aj v titulku “Zomrel, lebo nevedel povedať nie.” Ktovie, možno to naozaj bol telom a dušou altruista, a možno to bol celkom obyčajný chlapec. Ak už profil, čo tak dať slovo aj iným? Vyjadrenia matky sú dojímavé a celkom pochopiteľné, ale ide o zjavne zaujatý zdroj informácií.


gabriel // 11:35 AM


______________________

Monday, September 02, 2002:

Škola volá: Zatiaľčo Gabriela Bachárová v Pravde lamentuje nad nesplatenými dlhmi v školách, Barbora Tancerová v SME tému dlhov v školstve pojala omnoho zaujímavejšie – ako politické strany chcú školstvo reformovať (a nie jednoducho naliať viac peňazí), aby dlhy nevznikali v prvom rade. V hlavnom texte témy však nedostali priestor zástupcovia HZDS, SDKÚ, SMER či SNS (teda okolo 50% voličskej podpory podľa posledných prieskumov), naopak maličké strany ako DS či SDA áno. V tabuľke pri texte sú síce popísané v skratke programy v oblasti školstva všetkých významných strán, prečo je tam ale aj OKS s približne nulovou popularitou, však nie je známe. Prečo potom nedať priestor aj KSS či ZRS? Do textu aj podtitulku sa navyše dostal subjektívny názor (ktovie koho?, v texte to nik nehovorí), že „konkrétnych návrhov je v [programoch] málo.“ Tabuľkám s počtami škôl a žiakov v Pravde chýbajú zdroje dát.

Dodržiavanie sľubov Slovenských telekomunikácií (ST): je námetom článku Tomáša Kurtanského v SME. Autor publikuje z tajnej zmluvy záväzky spolumajiteľa ST firmy Deutsche Telekom o investíciách na Slovensku, ktoré, zdá sa, nebudú naplnené. Aj mne samotnému sa zdá zverejnenie tejto privatizačnej zmluvy vo verejnom záujme, ale aj tak by stálo za to zistiť, prečo vlastne bola zmluva tajná, možno sa nájdu nejaké dobré dôvody (a možno nie). Principiálne problémovým v článku je absencia reakcie zástupcov štátu, teda najmä Ivana Mikloša, momentálne zodpovedného za rezort telekomunikácií. Štát predsa ST predával a podpisoval zmluvu, a je stále jeho väčšinovým vlastníkom. Prečo nemá priestor v článku?

Deň s Ficom: SME sa rozhodlo stráviť jeden deň volebnej kampane s volebnými lídrami strán. Dnešný profil Róberta Fica je však skôr negatívny (a satirický) na rozdiel od profilu Mikuláša Dzurindu spred týždňa. Fico dostáva menší priestor (žiadne interview) a zo štyroch fotiek sú tri negatívne (poster Fica v koši, dva krát protest proti SMERu na mítingu). Naopak, Dzurindove fotky boli skôr podporné (s Petrom Šťastným, Ľubom Višňovským, Bélom Bugárom, pri aute, pri športovaní).

gabriel // 12:31 PM


______________________


This site is powered by Blogger because Blogger rocks!

Weblog Commenting by HaloScan.com









"I always turn to the sports page first…. They record people’s accomplishments; the front page, nothing but man’s failure."
Earl Warren, former Chief Justice, US Supreme Court, 1968


Hlavny sponzor projektu:
INEKO

Podporuje:
Slovakia Online


O projekte

Listy Citatelov

Komentare

Linky

Kontakt
slovakpresswatch@hotmail.com
Archives
08/04/2002 - 08/11/2002 08/11/2002 - 08/18/2002 08/18/2002 - 08/25/2002 08/25/2002 - 09/01/2002 09/01/2002 - 09/08/2002 09/08/2002 - 09/15/2002 09/15/2002 - 09/22/2002 09/22/2002 - 09/29/2002 09/29/2002 - 10/06/2002 10/06/2002 - 10/13/2002 10/13/2002 - 10/20/2002 10/20/2002 - 10/27/2002 10/27/2002 - 11/03/2002 11/03/2002 - 11/10/2002 11/10/2002 - 11/17/2002 11/17/2002 - 11/24/2002 11/24/2002 - 12/01/2002 12/01/2002 - 12/08/2002 12/08/2002 - 12/15/2002 12/15/2002 - 12/22/2002 12/22/2002 - 12/29/2002 12/29/2002 - 01/05/2003 01/05/2003 - 01/12/2003 01/12/2003 - 01/19/2003 01/19/2003 - 01/26/2003 01/26/2003 - 02/02/2003 02/02/2003 - 02/09/2003 02/09/2003 - 02/16/2003 02/16/2003 - 02/23/2003 02/23/2003 - 03/02/2003 03/02/2003 - 03/09/2003 03/09/2003 - 03/16/2003 03/16/2003 - 03/23/2003 03/23/2003 - 03/30/2003 03/30/2003 - 04/06/2003 04/06/2003 - 04/13/2003 04/13/2003 - 04/20/2003 04/20/2003 - 04/27/2003 04/27/2003 - 05/04/2003 05/04/2003 - 05/11/2003 05/11/2003 - 05/18/2003 05/18/2003 - 05/25/2003 05/25/2003 - 06/01/2003 06/01/2003 - 06/08/2003 06/08/2003 - 06/15/2003 06/15/2003 - 06/22/2003 06/22/2003 - 06/29/2003 06/29/2003 - 07/06/2003 07/06/2003 - 07/13/2003 07/13/2003 - 07/20/2003 07/20/2003 - 07/27/2003 07/27/2003 - 08/03/2003 08/03/2003 - 08/10/2003 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004 11/28/2004 - 12/05/2004 12/05/2004 - 12/12/2004 12/12/2004 - 12/19/2004 12/19/2004 - 12/26/2004 01/01/2006 - 01/08/2006



TOPlist