Slovak Press Watch

Saturday, October 05, 2002:

Korupcia na Slovensku: je pre novinárov životná téma, je ale dôležité sa z času na čas pozrieť na mieru korupcie z nadhľadu, v kontexte minulých rokov či susedných krajín. SME to tak dnes robí. Dobrý materiál niekoľkých článkov však obsahuje dve nepresnosti. V hlavnom článku témy je Emília Sičáková-Beblavá označená za šéfku Transparency International, ona je ale len na čele jej slovenskej pobočky - TIS. Taktiež tvrdenie, že podľa TIS „verejnosť najviac vníma korupciu v oblasti súdov, prokuratúry a polície“ je nesprávne. Jasne totiž momentálne vedie zdravotníctvo (pozri stranu 8 Protikorupčného minima).

Naozaj nemáme na pôžičky učiteľom?: Učiteľom sľúbili pôžičky, na ktoré nemajú,“ píše sa v titulku SME k článku o schválenom projekte poskytovania pôžičiek, ku ktorému však predstavitelia novej vládnej koalície nemajú vrelý vzťah. Možno ho zrušia. Nikto ale v texte nič nevraví o tom, či v prípade, že projekt ostane v platnosti, peniaze naň budú alebo nie – ten by sa mal navyše rozbehnúť až o rok. Z čoho teda autor titulku usúdil, že štát na pôžičky nemá peniaze??
gabriel // 11:40 AM


______________________

Friday, October 04, 2002:

Peniaze na alimenty: : “Na alimenty štát nemá ani korunu,“ informuje titulok článku Patricie Ďuriškovej v Pravde. V samotnom, dobre spracovanom článku však autorka píše, že peniaze ministerstvu práce poskytne Fond národného majetku v dostatočnom objeme minimálne do konca roka. Keďže FNM patrí štátu, titulok evidentne nezodpovedá zisteniam reportérky.

Hokejové počty: Článok Pravdy o dnešnom 11.kole hokejovej extraligy informuje, že v aktuálnej tabuľke „sú Košice druhé o skóre za Trenčínom, Sp.N.Ves predposledná“ (nie online). V skutočnosti majú Košice stratu na Trenčín tri body a Sp.N.Ves je už posledná.
gabriel // 11:30 AM


______________________

Thursday, October 03, 2002:

Zdražie voda či nie? Tomáš Kurtanský v SME prináša informáciu o zvýšení maximálnych povolených cien vodného a stočného regulátorom. Zvýšia sa však ceny naozaj? To môžu povedať samé vodárenské podniky. Autor sa ich však na to nepýta. Ako si môžeme byť teda istí, že – ako tvrdí titulok – „voda zdražie, teplo by nemalo“? Podobný problém má správa TASR v Pravde.

Na čo šli zvýšené dane fajčiarov?: pýta sa Tomáš Velecký v SME. Zistil, že nešli na pôvodne sľúbené účely – do onkológie. Výborný článok, konfrontujúci sľuby a plány verejných výdavkov s realitou.

Vajda ako sudca: Pekný miniprofil Jany Beňovej v SME o práci rómskeho vajdu v Šuranoch. Snáď chýbajú hlasy iných Rómov zo Šurian, ako s vajdom vychádzajú, čo si o ňom myslia.

Chlapík z Enronu: Bývalý finančný riaditeľ Enronu obvinený z podvodu sa volá Andrew Fastow, nie Festow, ako to Pravda uvádza v článku i fotografii spolu 8krát. Uvedie denník zajtra opravu?

Nový rozmer TRENDU: Týždenník TREND zmenil nielen formát, ale aj formu: prešiel od spravodajských článkov ku analytickým textom typickým pre týždenníky. Navyše nie všetky články z printovej verzie sú dostupné voľne na internete. Preto sa Slovak Press Watch bude TRENDU venovať oveľa menej, a zameria sa skôr na obsahovú, ako na technickú stránku práce jej žurnalistov. Inak v tohtotýždňovom čísle je veľmi zaujímavá téma o profesijných komorách na Slovensku.
gabriel // 1:25 PM


______________________

Wednesday, October 02, 2002:

Spravodajské titulky: by nemali obsahovať subjektívne názory bez uvedenia autorstva tohto názoru, pretože to čitateľov mýli, či ide o všeobecný fakt či názor jednej či viacerých osôb. Takmer všetci čitatelia predsa prejdú očami aspoň titulky článkov v novinách, k samotných textom sa ale už dostávajú len pri niektorých. Ak je v titulku názor, majú blúdiť po texte a hľadať, kto si to vlastne myslí? Dnes je neprofesionálnych titulkov v novinách neúrekom. „Kauza vlaky vznikla v reštaurácii,“ píše SME. V texte hneď vysvitne, že je to názor prokuratúry a že sú to len obvinenia, nie fakty. „Slovensko má tajnostkársky volebný zákon,“ hlása Pravda. Je to ale podľa článku názor predsedu Ústrednej volebnej komisie Pavla Baxu, napríklad právnik Vladimír Pirošík to v tom istom článku vyvracia. Prečo autor verí viac Baxovi? Podobne problematické sú ďalšie dva titulky Pravdy: „Lekári nemôžu dlhodobo sponzorovať prevenciu“ a „Verejnoprospešné práce sa neujali“ (tu ide o evidentnú analýzu, nie spravodajstvo, ale neoznačenú).

Súd s Čističom: Darius Ivan v SME informuje o súdnom pojednávaní v Prešove týkajúcom sa obvinení z vraždy a ďalších trestných činov. Už v druhom odstavci ale autor konštatuje, že obvinený A.K (Pravda vo svojom článku uvádza plné meno...) „sa dopustil trestných činov...od roku 1997.“ A ďalej že so spoločníkmi „v júni 1997 samopalom rozstrieľali posádku Renaulta..“ Snáď údajne, nie?? Akú má potom funkciu súd, ak novinári všetko dopredu vedia, kto čo spáchal? A.K. podľa Pravdy vinu odmieta, autor článku v SME to nepovažuje za dôležitú informáciu pre článok o súdnom rokovaní.

Príspevky štátu pre KSČ: sú predmetom článku Mirky Horobovej v SME. Cituje správu ČTK, že strana dostávala z federálneho rozpočtu 70 miliónov korún ročne a že „koncom roka 1989 mala strana majetok za 12,3 miliardy korún.“ Tieto čísla sú ale pre čitateľa celkom nezrozumiteľné. Po prvé, ide o koruny slovenské alebo československé? Po druhé, kvôli inflácii sa sumy nedajú porovnávať s miliardami „tohtoročnými.“ Ak napríklad tých 12,3 miliardy v roku 1990 bolo v slovenských korunách, v dnešných cenách by šlo o majetok v hodnote viac ako 50 mld Sk.

Zdroje dát: chýbajú v ekonomickej časti SME v tabuľkách o produkcii cukru na Slovensku i pri vývoji cien akcií. Odkiaľ ich autor získal a kde sa prípadne čitateľ dozvie viac? Tabuľka k článku Jany Brondošovej zdroj dát má, ale jej čísla ukazujú podiel rozpočtového salda či bilancie na HDP, nie samotného rozpočtu na HDP. Autorka tiež nedôsledne pracuje s pojmami „percento“ a „percentuálny bod.“ Portugalsko prekročilo 3% hranicu o 1,1 percentuálneho bodu, nie o 1,1 percenta - to by asi nikoho netrápilo.
gabriel // 12:42 PM


______________________

Tuesday, October 01, 2002:

Nová vláda: SME aj Pravda informujú o takmer úplnom zložení novej vlády, Pravda ale nikde neuvádza, že mená nie sú nikým oficiálne potvrdené. SME to neuvádza v tabuľke, navyše hlavný článok dňa je analýza, nie spravodajstvo, označený tak ale nie je. Ináč Peter Schutz má veľmi pekný komentár k rozdeľovaniu miest vo vláde a parlamente.

Mesiac po povodniach: Výbornú tému si vybrali Richard Filipko a Daniel Vražda v SME. Vrátili sa na miesta povodní a napísali peknú reportáž o dôsledkoch. Nie vždy sa novinári vracajú k témam, keď je už „po všetkom.“

Diskriminácia žien: je podľa titulku článku Tomáša Veleckého v SME potvrdená samými mužmi. V texte ale autor píše, že diskrimináciu žien v pracovnej oblasti pripúšťa polovica slovenských mužov. Teda druhá polovica to nepripúšťa, alebo nevie. Čo vlastne muži ako celok potvrdzujú?

„Terorista“ na slobode: „Vo Švédsku prepustili únoscu,“ hlása titulok v SME. Z článku vyplýva, že mladíka pre nedostatok dôkazov obvinení z terorizmu a únosu prepustili na slobodu, no vyšetrovanie bude pokračovať. Prečo ho SME nazýva únoscom??? Mimochodom, 4.9.2002 tohto pána SME nazvalo teroristom („Švédsky terorista je vraj popletený“), a o deň skôr vyšla správa o jeho zadržaní pod nadpisom „Švédsko má svoj 11.september.“

Kto zase na to doplatí: Titulok článku Gabriely Bachárovej v Pravde informuje, že „Zdravotné poisťovne ušetria, doplatí na to pacient.“ Keďže zdravotné poisťovne financujú občania/pacienti zo svojho platu, nie je celkom jasné, prečo by mali všetci pacienti automaticky na zníženie hradenia niektorých liekov poisťovňami doplatiť. Po druhé, ak by aj ceny boli vyššie, povedie to k vyššej dostupnosti liekov a menším radom. Po tretie, zdá sa mi, že v terajšom systéme sa dopláca hlavne na tých, ktorí zanedbávajú prevenciu, veď čo, starostlivosť a lieky sú takmer zadarmo. Ak novinári budú aj očakávané reformy novej vlády vysvetľovať podobným spôsobom, veľkú podporu občanov si reformy asi nezískajú. Doplatia na to pacienti?
gabriel // 12:34 PM


______________________

Monday, September 30, 2002:

Zmeny v HZDS?:Podpredsedovia HZDS Tkáč aj Tarčák sú pripravení odstúpiť,“ hlása titulok článku Moniky Žemlovej v SME. V článku takéto tvrdenie nikde nie je, ani od samotných pánov, ani nikoho iného.

Čo nezvládli lekári: Darius Ivan v SME píše o úmrtí jednej Prešovčanky pri pôrode. V druhej vete konštatuje, že „zdravotníci...nezvládli pôrod a jeho dôsledky.“ To síce tvrdí rodina nebohej, ale oficiálne vyšetrovanie prípadu sa len začalo. Novinár teda podsúva do informácií vlastné závery.

Dlh poslankyne SDKÚ: Pravda informuje o prípade, kde dlh starej zbankrotovanej firmy novej poslankyne SDKÚ Jarmily Tkáčovej vlastní Slovenská konsolidačná (SK), štátna agentúra, ktorá prevzala medzi iným aj množstvo už ťažko vymožiteľných pohľadávok. Prakticky tak dlh zaplatia občania, tak ako to tvrdí Pravda. Prečo ide o nejakú kauzu – ešte k tomu na prvú stranu - však pre mňa ostáva záhadou. Tkáčovej firme požičala pravdepodobne nejaká štátna banka (VÚB, IRB...), a pri ich privatizácii štát prevzal ich nedobytné pohľadávky. Banka sa evidentne rozhodla zle, a daňoví poplatníci na to doplatia. Prečo ale viniť Tkáčovú? Podnikanie je predsa rizikový biznis, a banky zarábajú na tom, že sa im oveľa viac pôžičiek spláca ako nespláca.

PS Ak by Tkáčová dostala pôžičku cez (politické) známosti, respektíve dohodou s bankovým úradníkom s vedomím, že už ju nikdy nesplatí, to by už stálo za preskúmanie.

Komu daňové úľavy: Ide síce o analýzu skôr ako o spravodajský článok („pochybná firma“ v titulku), ale evidentná je dobrá investigatívna práca Martina Jaroša z Pravdy v článku o minulosti firmy žiadajúcej daňovú úľavu od štátu. Škoda, že autor majiteľov firmy neoslovil, aspoň to nie je celkom jasné z článku (slovo má ich právnik, ale len raz v nepodstatnej veci).

Ako je na tom Arsenal: Cez víkend sa v Anglicku hralo 8.kolo Premier League, nie 6.kolo, ako informuje Rastislav Hríbik v SME. Navyše Arsenal vedie s dvojbodovým náskokom, nie päťbodovým, ako tvrdí autor.
gabriel // 12:43 PM


______________________


This site is powered by Blogger because Blogger rocks!

Weblog Commenting by HaloScan.com









"I always turn to the sports page first…. They record people’s accomplishments; the front page, nothing but man’s failure."
Earl Warren, former Chief Justice, US Supreme Court, 1968


Hlavny sponzor projektu:
INEKO

Podporuje:
Slovakia Online


O projekte

Listy Citatelov

Komentare

Linky

Kontakt
slovakpresswatch@hotmail.com
Archives
08/04/2002 - 08/11/2002 08/11/2002 - 08/18/2002 08/18/2002 - 08/25/2002 08/25/2002 - 09/01/2002 09/01/2002 - 09/08/2002 09/08/2002 - 09/15/2002 09/15/2002 - 09/22/2002 09/22/2002 - 09/29/2002 09/29/2002 - 10/06/2002 10/06/2002 - 10/13/2002 10/13/2002 - 10/20/2002 10/20/2002 - 10/27/2002 10/27/2002 - 11/03/2002 11/03/2002 - 11/10/2002 11/10/2002 - 11/17/2002 11/17/2002 - 11/24/2002 11/24/2002 - 12/01/2002 12/01/2002 - 12/08/2002 12/08/2002 - 12/15/2002 12/15/2002 - 12/22/2002 12/22/2002 - 12/29/2002 12/29/2002 - 01/05/2003 01/05/2003 - 01/12/2003 01/12/2003 - 01/19/2003 01/19/2003 - 01/26/2003 01/26/2003 - 02/02/2003 02/02/2003 - 02/09/2003 02/09/2003 - 02/16/2003 02/16/2003 - 02/23/2003 02/23/2003 - 03/02/2003 03/02/2003 - 03/09/2003 03/09/2003 - 03/16/2003 03/16/2003 - 03/23/2003 03/23/2003 - 03/30/2003 03/30/2003 - 04/06/2003 04/06/2003 - 04/13/2003 04/13/2003 - 04/20/2003 04/20/2003 - 04/27/2003 04/27/2003 - 05/04/2003 05/04/2003 - 05/11/2003 05/11/2003 - 05/18/2003 05/18/2003 - 05/25/2003 05/25/2003 - 06/01/2003 06/01/2003 - 06/08/2003 06/08/2003 - 06/15/2003 06/15/2003 - 06/22/2003 06/22/2003 - 06/29/2003 06/29/2003 - 07/06/2003 07/06/2003 - 07/13/2003 07/13/2003 - 07/20/2003 07/20/2003 - 07/27/2003 07/27/2003 - 08/03/2003 08/03/2003 - 08/10/2003 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004 11/28/2004 - 12/05/2004 12/05/2004 - 12/12/2004 12/12/2004 - 12/19/2004 12/19/2004 - 12/26/2004 01/01/2006 - 01/08/2006



TOPlist