Slovak Press Watch

Saturday, October 19, 2002:

Návrh budúcoročného rozpočtu: Obe hlavné správy v Pravde a SME o Miklošovom návrhu preradenia niektorých služieb do vyššej, 23% DPH automaticky hovoria o zdražení (v Pravde rovno v titulku „Zdražie obed v reštaurácii, benzín aj stavebné práce“). Ceny sa však tvoria dopytom a ponukou, teda zvýšenie dane nemusí automaticky znamenať zvýšenie cien. Automatické pripočítanie vyššej dane ku doterajšej cene, ako to robí Martin Jaroš v Pravde, je možné, ale zďaleka nie isté. Ani jeden z novinárov sa ľudí poskytujúcich tieto služby na možné dopady nepýtal, takže pre svoje tvrdenia nemajú podporu. Taktiež si obaja pletú percentá a percentuálne body. Juraj Javorský v SME mylne píše, že terajšia dolná sadzba DPH je 6% - od roku 1999 je to 10%.

Golianove dlhy: Jozef Sedlák a Dagmar Teliščáková v Pravde naďalej skúmajú minulé obchodné aktivity štátneho tajomníka ministerstva pôdohospodárstva Jána Goliana, čo je užitočná vec. Bohužiaľ uverejňujú aj veci bez overenia. Dnes informujú, že Golian má dlhy voči svojim bývalým zamestnancom (u niektorých vraj potvrdené súdom) aj voči úradu práce. Dôkaz? Tri anonymné zdroje!!! Pritom rozhodnutia súdov či dotácie úradu práce si môžu dať novinári zistiť oficiálne.

Klesajúca podpora NATO: Na rozdiel od včerajšieho nepodarku Pravda dnes prináša v dobrom článku skutočný dôkaz, že podpora Slovákov vstupu do NATO klesla. Škoda, že článok dostal subjektívny titulok „Ľudia vnímajú USA ako utláčateľa,“ ktorý ani nie je podporený žiadnymi číslami. Oba grafy prieskumov sú dokonca bez zdrojov údajov.
gabriel // 5:37 PM


______________________

Friday, October 18, 2002:

Podpora NATO: podľa správy TASR v Pravde klesla. Ako? „S integráciou súhlasí 52,1 percenta občanov...Ešte v januárovom prieskume však so vstupom súhlasilo 53 percent občanov.“ To je čo za pokles? So štandardnou štatistickou chybou 2-3 percentuálne body žiadny. V skutočnosti tá podpora mohla aj minimálne stúpnuť. Dosť netriezvy pohľad na svet.

PS Podpora vstupu do NATO ozaj mierne klesla, ak nové výsledky FOCUSu porovnáme s číslami zo Štatistického úradu z marca 2002 – vtedy bolo za 57%.

Oprava v Pravde: ohľadom spolupôsobenia Adriany Hosťoveckej a Františka Vizváryho, nového majiteľa vlastníckeho podielu Pavla Ruska v Markíze, v jednej firme (nie online). Ale bez ospravedlnenia čitateľom i dotknutým stranám.

Chcú homosexuáli odísť zo Slovenska?: Článok Petra Csernáka v SME sa začína vetou: „Zo Slovenska by najradšej emigrovalo až 76% homosexuálov a bisexuálov.“ Detaily o prieskume sú len v rámčeku pri hlavnom článku. Medzi inými aj ten, že prieskum je nereprezentatívny, navyše bol robený samotnou záujmovou skupinou neheterosexuálov. Ak sa už novinár takéhoto prieskumu chytá, mal by to hneď uviesť vo vete s číslami, čitateľ je tak podvedený až kým sa dostane k rámčeku, ak sa tam vôbec dostane.

Titulok dňa: Rozhovor Igora Stupňana s premiérom Dzurindom v SME dostal nadpis „Dzurinda: Prichádza čas ísť do Moskvy.“ Rozhovor je o hlavne o novej vláde, vzťahoch v nej, o minulých konfliktoch, o reformných plánoch, a okrajovo aj o zahraničnej politike. A tá dostane miesto v titulku v prvom veľkom rozhovore s novým premiérom??

Peniaze obchádzajú vidiek: tvrdí titulok článku Attilu Lovásza v SME. Opäť raz subjektívny titulok. Podľa článku vyplýva, že ide o názor záujmových skupín pre podporu vidieku. Napriek tomu sa s ním autor stotožňuje, viď hneď prvá veta článku: „Pohľad na financovanie mimovládnych aktivít na rozvoj regiónov prezrádza, že Slovensko zanedbáva vidiek.“ Akurát. Takýto pohľad ani nič neprezrádza. To, že nadácie dali 15% svojich fondov na vidiek je nejaký dôkaz? A koľko percent mali dať na vidiek? Samotní vidiecki lobisti neukazujú, prečo by ten podiel mal byť vyšší.

PS Attila Lovász napísal pre SME tento týždeň 3 vlastné spravodajské články (plus dva upravené z agentúr SITA a Reuters). Vo všetkých troch (pondelok, streda a dnes) bol citovaný Tibor Matus, súkromný farmár. Nie je to trochu priveľa? Ide o náhodu, priateľský kontakt, či aj niečo viac?

Mobily vo svete: Tomáš Kurtanský v SME píše o rozšírení technológie GSM vo svete, vraj ju používa 95% krajín sveta. Podľa autora ju nepoužívajú medzi inými v Zaire, no pokiaľ viem, krajina s takýmto názvom neexistuje. Tabuľka pri článku nemá zdroj údajov. Tiež nie je jasné, či je pravda, že „mobily už dobyli skoro celý svet,“ ako hlása titulok, keď ich má len asi 12% ľudí (750 mil./6200mil).
gabriel // 1:11 PM


______________________

Thursday, October 17, 2002:

Zmena vedenia: na čele ministerstiev školstva, zdravotníctva a sociálnych vecí, teda rezortov, kde sa očakávajú najväčšie zmeny, je pekne zdokumentovaná Robertom Žitňanským z Domino fórum (spoplatnený článok). Dať dokopy hodnotenie starých ministrov a očakávania nových bol dobrý nápad.

Veda nadovšetko: „Slovensko postupne musí preberať japonsko-americký model ekonomiky,“ píše vo svojom komentári Maroš Baľo v Domine (tiež spoplatnený článok). Čo to asi za model môže byť ťažko povedať, USA a Japonsko sú výrazne odlišné ekonomiky. Hlavné odporúčanie autora, že „v prvom rade tunajšia vláda musí vytvárať podmienky na ďalší rast ekonomiky“ tiež neznie super objavne. Jediné konkrétne odporúčanie z článku je viac investovať do vedy a výskumu, lebo vraj zaostávame v tomto ukazovateli za vyspelými krajinami i Českom. No a čo? Investície do výskumu, podobne ako investície do hocičoho iného, majú určitú optimálnu veľkosť pre každú oblasť a krajinu. Autor však nikde neukazuje, či je Slovensko pod alebo nad touto úrovňou. Navyše porovnávanie sa s USA je dosť nevhodné, sme predsa vo vývoji ekonomiky niekde celkom inde. Alebo veda je liekom pre rast pre každú krajinu na každom stupni vývoja? Mal by Sudán investovať polovicu svojho HDP do výskumu budúci rok, ak chce ozaj dobehnúť vyspelý svet? Nebolo by lacnejšie v prípade Sudánu (a v menšej miere Slovenska) už hotové výsledky zahraničného výskumu rovno doviezť?

PS Pseudo ekonomické argumenty typu investujme viac do vedy, do cestovného ruchu, do automobilového priemyslu, do Internetu, do regiónov bez kontextu sa mi zdajú podobne nebezpečné, ako výkriky o zabezpečení (potravinovej) sebestačnosti či reči o dobrom exporte a zlom importe. A ak si takéto veci nájdu cestu aj do Domina, asi sa treba mať na pozore.

Návraty k starším udalostiam: sú dôležité pre vnímanie sveta s nadhľadom. Dnes je takýchto dobre spracovaných návratov v novinách viac. Mikuláš Jesenský v SME sa po pol roku prišiel pozrieť na poškodený židovský cintorín v Košiciach a referuje aj o trestoch pre deti-vandalov. Xénia Makarová v Pravde sa vracia ku konkurzom skrachovaných bánk na Slovensku, a jej kolega Vladimír Jancura píše o žiadosti vdovy o odškodnenie za vykonštruovanú popravu jej manžela v roku 1952.

Lipšic: nebol v minulom volebnom období štátnym tajomníkom, ako píše SME, ale vedúcim úradu Ministerstva spravodlivosti. Ďakujem Martine Kubánovej za upozornenie.

Oprava v SME: Denník SME sa predsedovi parlamentu Hrušovskému za včerajšiu chybu dnes v tlačovej verzii ospravedlnil. Prečo nie aj čitateľom?

Drahá vláda:Nová vláda je štíhlejšia, ale ešte stále drahá,“ komentuje (namiesto informovania) Pravda. V článku ani slovo, prečo je táto vláda drahá, alebo prečo bola drahá tá minulá. Takže titulok spravodajského článku je nepatrične subjektívny, navyše článku ani nezodpovedá.

Čo si myslí verejnosť: S vytvorením pravicovej vlády na Slovensku je podľa FOCUSu spokojných 45%, nespokojných 38%, 17% to nevie posúdiť. Dá sa teda uzavrieť, že „Verejnosť je spokojná s pravicovou vládou,“ ako to tvrdí titulok v Pravde? Asi ťažko. Okrem toho k článku priložený graf neukazuje spokojnosť s výsledkami volieb, ako tvrdí titulok grafu, ale spokojnosť s vytvorením pravicovej vlády.

Citát dňa: Eugen Jurzyca (inak môj šéf v mojom hlavnom zamestnaní) ma upozornil na nasledujúci výrok. Autorom je predseda Slovenského združenia telesnej kultúry (SZTK) Ján Holko v dnešnej Pravde. Ide o spor v dvoch kauzách – v jednej podľa ministerstva financií SZTK neoprávnene narábalo so stovkami miliónov korún štátnej dotácie, v druhej podľa SZTK ministerstvo financií neoprávnene prevádzkovalo lotériové hry vlastnené SZTK. A teraz ten výrok:

„Najväčšia chyba je, že tieto dve kauzy sa od začiatku na oboch stranách spájali. Nebyť toho sa pri dobrej vôli mohli oba prípady elegantne už dávno vyriešiť.“

Čože? Elegantne vyriešiť zneužívanie štátnych peňazí, či protiprávne znárodnenie?

PS Autor článku Marián Šimo takéto tvrdenie ponecháva bez akýchkoľvek otázok. Navyše ex-minister Hajnovič ani len nedostáva v obrovskom článku slovo.

Včerajšie oneskorenie: vydania Slovak Press Watch spôsobil výpadok servera blogger.com, sorry.
gabriel // 2:02 PM


______________________

Wednesday, October 16, 2002:

Podpredseda Hrušovský: Ako to už dnes ráno Fun rádio rozmazávalo, SME urobilo hrúbku v označení funkcie Hrušovského v podtitulku hlavného článku dňa, online je to už opravené. Žeby predsa tento týždeň nejaké ospravedlnenie od SME prišlo?

Rodičovský príspevok: sa zvyšuje od 1.novembra z 2740Sk na 3790Sk, teda o 1050Sk. Barbora Tancerová v SME ale píše o zvýšení o „
takmer 1000 korún.“

Čo treba urobiť: „Je potrebné zmeniť prístup k vidieku,“ informuje titulok SME k článku Attilu Lovásza. Titulok ako vystrihnutý pre komentárovú stranu. Akurát je tento článok v ekonomickom spravodajstve. Podobný problém má titulok článku Jozefa Sedláka v Pravde Drahé slovenské potraviny sú pre Európanov lacné.“ Aká je definícia „drahých potravín“? Koľko stojí drahé mlieko? A koľko stojí lacné mlieko?

Pokuta za jazdu bez svetiel: je podľa Pravdy 1500Sk, podľa SME hrozí „až dvetisíc korún.“ Tak ako?

Drahšie bývanie: Tomáš Kurtanský v SME informuje, že bývanie bude priemernú slovenskú rodinu budúci rok stáť „o 13,3 percenta viac ako v tomto roku,“ kým príjem domácností by mal porásť len o asi 7%. Je fajn, že takého porovnanie čitateľov dostane, nie len automaticky čísla o zdražovaní. Problémom ale je, že tých 13,3% je zvýšenie oproti minulému roku, nie tomuto (teda 2003/2001), ako to aj dokladuje priložená tabuľka. Celkom nerozumiem, prečo tá štúdia rok 2002 nevypočítala, takto je v tom chaos.

V tlači sa vždy dočítate viac: je kampaň Združenia vydavateľov periodickej tlače Slovenska na podporu periodickej tlače. Už pár týždňov sa objavujú v tlači inzeráty v rámci kampane, dnes napríklad v SME. Iróniou inzerátov je, že webová stránka, na ktorú upozorňujú (www.zvpts.sk) nefunguje, a zdá sa, že ani nie je dokonca ešte zaregistrovaná. Ako na to Slovak Press Watch už dlhšie upozorňuje, v tlači sa človek naozaj dozvie viac, často aj veci, ktoré sa nikdy nestali alebo nezodpovedajú realite. Vďaka inzerentovi za zdôraznenie tohto fenoménu.
gabriel // 3:52 PM


______________________

Tuesday, October 15, 2002:

Ako dlho žijú Slováci: "Najdlhšie žijú Slováci na severe,“ informuje nás titulok článku Gabriely Bachárovej v Pravde. Akurát z priložených čísel to skôr vyzerá na Bratislavu. Sama autorka pri opise Bratislavčanov píše, že „ľudia tu žijú najdlhšie, a to najmä muži.“ Tvrdenie v článku, že „Slováci...v Európe patria k najchorľavejším národom“ nie je ničím v článku podporené. Inak téma ako celok je celkom pekne spracovaná, vrátane zaujímavých reportáži z jednotlivých regiónov.

Komunálne voľby: V inom titulku Pravda píše, že „Ľudia majú slabší záujem [o komunálne voľby]“. Hovorí to ale len jeden človek z agentúry MVK. Článok necituje žiadne prieskumy. Prečo Pravda nenapíše, že „Slováci sú rasisti,“ hoci to tvrdia niektorí Briti, ale „Slovensko čelí...obvineniam z rasizmu?“

Zloženie parlamentu podľa regiónov: je dobre spracovanou témou v SME Jozefom Čavojcom a Romanom Patajom, vrátane podrobných čísel, histórie regionálnych vplyvov pri hlasovaní či rozhovoru s expertom. Ako je to však s naturalizovanými východniarmi (Dzurinda, Mikloš atď.)? Škoda, že materiálom sa nesie duch rozhorčenia, že regióny nie sú v parlamente spravodlivo zastúpené („východniarov je parlamente len 17 percent..“). Len?? A koľko je ten správny pomer? To je to isté ako tvrdenie, že vo vláde nie je žiadna žena a to je chyba. Ale prečo? Napíše Peter Schutz komentár aj k regiónom? Dúfam, že v parlamente je ten správny počet hnedookých. Pozrú sa na to novinári?

PS Článok informuje, že stredoslovákov je 15%, je ich ale podľa čísel autorov 17%, rovnako ako východniarov (26 poslancov).

Ekonomické články SME: sú dnes výborné, jeden lepší ako druhý. Jana Brondošová spracovala odhady a predpovede vývoja slovenskej ekonomiky na roky 2002 a 2003 s pomocou peknej tabuľky (nie online). Tomáš Kurtanský skúmal možnosti doprivatizácie veľkých podnikov novou vládou (hoci o zadĺžení ako alternatíve sa nik nevyjadruje, takže avizovaná debata z titulku „Reformy: privatizácia či zadĺženie“ skĺzla do polohy privatizácia áno či nie). Juraj Javorský spracoval informácie z východiskového návrhu štátneho rozpočtu. Akurát návrh príliš spája so skutočnosťou – jeden z titulkov „Šetriť bude vláda aj občania“, či formulácie typu „dotkne sa to..., pocítia to..“ Veď je to len návrh ministerstva, nie? Andrej Salner ma upozornil aj na slovíčko „sporné“ v spojení „ministerstvo plánuje sporné mzdové a tarifné predpisy zmeniť.“ Autor ale už čitateľom nevysvetlí, prečo tie predpisy boli či sú sporné. Zvýšenie spotrebných daní sporné nie je?

Golian vs lesy:Golianove firmy lesom zatiaľ nezaplatili,“ informuje titulok k článku Daniela Vraždu v SME. Zatiaľ? Veď Golian ani len dlhy Lesom nepripúšťa, píše autor. Titulok odráža názor predstaviteľov Lesov, je teda neobjektívny.

Rozvracači II: Poslanec Gabriel v rozhovore pre SME vyvracia, že Mečiar ho spolu s dvoma inými poslancami HZDS označil za rozvracača, vraj to povedal niekto iný v diskusii. Kde je ospravedlnenie SME za včerajší titulok?
gabriel // 1:23 PM


______________________

Monday, October 14, 2002:

Rozvracači:Mečiar hovoril o rozvracačoch,“ informuje SME. V článku ale Mikuláš Jesenský píše, že „Mečiar vo svojom emotívnom vystúpení údajne označil poslancov Tkáča, Gabriela a Brhela za rozvracačov HZDS.“ Nikto to ale nepotvrdil, pritom sa stačilo spýtať údajných „rozvracačov.“ Inak ako autor vie, že Mečiarov prejav bol emotívny, keď ho vlastne ani nepočul?

Zlý zákon:Štátne výživné nebude, zákon nie je dobrý,“ hlása SME v titulku. Prečo ten subjektívny záver v spravodajskom titulku? Niektorí predsa tvrdia, že zákon je dobrý, iní že zlí.

Pravdepodobné zostavy: Športoví redaktori Pravdy odhadli zostavy na zápas Slovensko-Anglicko lepšie ako redaktori SME. Tí prví sa netrafili pri dvoch hráčoch spolu v oboch mužstvách, tí druhí pri štyroch (v Národnej Obrode a Novom Čase pri troch).
gabriel // 12:02 PM


______________________


This site is powered by Blogger because Blogger rocks!

Weblog Commenting by HaloScan.com









"I always turn to the sports page first…. They record people’s accomplishments; the front page, nothing but man’s failure."
Earl Warren, former Chief Justice, US Supreme Court, 1968


Hlavny sponzor projektu:
INEKO

Podporuje:
Slovakia Online


O projekte

Listy Citatelov

Komentare

Linky

Kontakt
slovakpresswatch@hotmail.com
Archives
08/04/2002 - 08/11/2002 08/11/2002 - 08/18/2002 08/18/2002 - 08/25/2002 08/25/2002 - 09/01/2002 09/01/2002 - 09/08/2002 09/08/2002 - 09/15/2002 09/15/2002 - 09/22/2002 09/22/2002 - 09/29/2002 09/29/2002 - 10/06/2002 10/06/2002 - 10/13/2002 10/13/2002 - 10/20/2002 10/20/2002 - 10/27/2002 10/27/2002 - 11/03/2002 11/03/2002 - 11/10/2002 11/10/2002 - 11/17/2002 11/17/2002 - 11/24/2002 11/24/2002 - 12/01/2002 12/01/2002 - 12/08/2002 12/08/2002 - 12/15/2002 12/15/2002 - 12/22/2002 12/22/2002 - 12/29/2002 12/29/2002 - 01/05/2003 01/05/2003 - 01/12/2003 01/12/2003 - 01/19/2003 01/19/2003 - 01/26/2003 01/26/2003 - 02/02/2003 02/02/2003 - 02/09/2003 02/09/2003 - 02/16/2003 02/16/2003 - 02/23/2003 02/23/2003 - 03/02/2003 03/02/2003 - 03/09/2003 03/09/2003 - 03/16/2003 03/16/2003 - 03/23/2003 03/23/2003 - 03/30/2003 03/30/2003 - 04/06/2003 04/06/2003 - 04/13/2003 04/13/2003 - 04/20/2003 04/20/2003 - 04/27/2003 04/27/2003 - 05/04/2003 05/04/2003 - 05/11/2003 05/11/2003 - 05/18/2003 05/18/2003 - 05/25/2003 05/25/2003 - 06/01/2003 06/01/2003 - 06/08/2003 06/08/2003 - 06/15/2003 06/15/2003 - 06/22/2003 06/22/2003 - 06/29/2003 06/29/2003 - 07/06/2003 07/06/2003 - 07/13/2003 07/13/2003 - 07/20/2003 07/20/2003 - 07/27/2003 07/27/2003 - 08/03/2003 08/03/2003 - 08/10/2003 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004 11/28/2004 - 12/05/2004 12/05/2004 - 12/12/2004 12/12/2004 - 12/19/2004 12/19/2004 - 12/26/2004 01/01/2006 - 01/08/2006



TOPlist