Slovak Press Watch

Saturday, October 26, 2002:

Naši poľnohospodári a EÚ: SME pripravilo viacero článkov k téme podpory slovenských poľnohospodárov po vstupe do EÚ. Nikde sa ale čitatelia nedozvedia, nakoľko dôležití sú poľnohospodári v slovenskej ekonomike. Ide o asi 5% práceschopného obyvateľstva, ich podiel na HDP je ešte menší. Titulok „Európa k nám štedrá nebola“ z prvej strany denníka je nepatrične subjektívny, vhodný tak na komentárovú stranu. Podobne článok Jany Mikušovej je analýzou, nie spravodajstvom, nie je však tak označený.

Ostreľovač z Washingtonu: SME aj Pravda už dopredu vedia, že dvaja podozriví páni sú naozaj vrahovia: „Ostreľovača prezradili telefonáty,“ „Polícia už raz ostreľovača mala, ale pustila ho.“

Oddelenie subjektívnych titulkov: Prečo majú niektoré denníky komentárové/názorové strany? Snáď preto, lebo vyjadrujú niekoho názor. Koho názor je potom na ostatných stranách? Nikoho konkrétneho, ide o spravodajstvo o udalostiach, zahŕňajúce názory viacerých relevantných osôb, často s protichodnými názormi. Prečo majú potom spravodajské články často titulky s jedným názorom?

Dobrá otázka pre editorov novín. Subjektívne titulky (s určitým názorom) sa dnes opäť premnožili: „Príjmy sú malé, riešiť by to mal štát“ v SME (ide o výsledky prieskumu verejnej mienky). „Poplatky problémy nemocníc nevyriešia“ (názor pár riaditeľov nemocníc) v Pravde. „Tí, čo prehradili Dunaj, si zaslúžia rešpekt“ v Pravde (názor právnika obhajujúci Gabčíkovo v Haagu).

Zdvojnásobenie nájomného: znie hrozivo. SITA správa v SME akurát nespomína, že ide o 3% bytov na Slovensku, ako o tom píše komplexnejšia správa TASR v Pravde. Titulok v SME Nájomné sa zdvojnásobí“ teda nevystihuje 97% bytov... To isté platí pre titulok v Pravde, ktorý je navyše ešte aj logicky nesprávny: „Navrhujú dvojnásobný rast nájomného.“ Nie dvojnásobný rast, ale zdvojnásobenie. Nikto predsa predtým nenavrhoval 50% rast nájomného, či áno?
gabriel // 3:43 PM


______________________

Friday, October 25, 2002:

Zabíjali čečenskí teroristi?: Faktom je mŕtva žena z divadla. „Teroristi v Moskve už zabíjali,“ informuje hlavný titulok dňa v SME, „Čečenci v divadle zabili už jednu ženu,“ píše Pravda. Ako ma ale Ľuboš Vagač upozornil, v texte SME to tvrdí len Moskva, Čečenci popierajú zabitie rukojemníka. Prečo novinári tak veria ruským úradom? Pravda medzitým titulok zmenila online, teraz je to už "Dráma v moskovskom divadle."

PS BBC, Reuters, AP tvrdia, že ženu zabili teroristi, CNN len uvádza, že žena bola zabitá.

Čakanie na operácie: Eva Hrdinová zo SME neuviedla jediný citát, štúdiu, fakt podporujúci prvú vetu či titulok svojho článku „Čakacie lehoty na operácie sú stále dlhšie.“ Bravó.

Majský a médiá: Už od utorka hovoria médiá o zadržaní Jozefa Majského políciou. Rádio Twist, ktorého polovičným vlastníkom sú podľa Pravdy deti Majského, pri referovaní o Majského problémoch ani raz poslucháčom nepripomenulo svoje vzťahy s Majským (aspoň to tak vyzerá z prepisov žurnálu). Možno sú redaktori Twistu ozaj nezávislí vo svojom konaní, takto to ale vyzerá, že niečo skrývajú.

Detto denník SME. Podľa informácií z výročných správ o stave slovenskej spoločnosti vydávaných každoročne Inštitútom pre verejné otázky bolo SME do roku 2000 vlastnené firmou VMV a.s., kde mal akcie aj Jozef Majský. Či má podiel aj v novom vydavateľovi Petit Press (vznikol zlúčením VMV a nemeckej Verlagsgruppe Passau) nie je jasné. Keď už ale redaktori SME robili historický prehľad podnikateľských aktivít Majského v stredajšom vydaní, prečo rovno nepovedať čitateľom aj o jeho (bývalom?) podiele v SME? Nedbanlivosť alebo úmysel?
gabriel // 1:22 PM


______________________

Thursday, October 24, 2002:

Reforma zdravotníctva: Tomáš Němeček napísal výborný komentár (spoplatnený článok) v Domino fórum ako reakciu na populizmus ministra zdravotníctva Rudolfa Zajaca v rozhovore pre Domino pred 2 týždňami.

Údajné šafárenie v štátnych lesoch: si vzal na mušku Marek Vagovič v Domine fórum. Ale tvrdenie podtitulku, že „v štátnych lesoch sa každoročne strácajú miliardy“ ničím nedokazuje. Vyťahuje len anonymné tvrdenie, že lesy pri exporte podvádzajú, dôkaz nikde. Dotácie do lesov sú vraj „obrovské“ a začali v posledných rokoch rásť, ale čitateľ sa sumy vôbec nedozvie. A zďaleka nie je jasné prečo je porovnávanie sa s rakúskymi lesmi opodstatnené a smerodatné.
gabriel // 1:05 PM


______________________

Wednesday, October 23, 2002:

Majský story: SME pripravilo veľmi dobrý materiál o Jozefovi Majskom a jeho kariére. Obzvlášť fajn je, že citovanie cudzích materiálov s originálnym zdrojom (tu hlavne Domino fórum) sa stáva bežnou vecou.

Juh po voľbách: Peknú, hoci trochu krátku reportáž z maďarských obcí na južnom Slovensku pripravil Richard Filipko v SME. Citáty, ako ľudia spájajú úspech svojej strany s prílevom štátnych dotácií, sú veľavravné. Napríklad: „Ale hádam nám dajú peniaze aspoň na staré smetisko...“

Špekulácie o zdražení:Domácnostiam zdražie plyn viac ako o tretinu,“ informuje titulok Pravdy. Znie to ako fakt, návrh, či hypotéza? Mne ako to prvé, ide ale o neoverené tvrdenie Pravdy: „podľa našich informácií.“ Hlavne, že dostáva priestor rovno v titulku. Pritom ešte pred pár týždňami informácie Pravdy hovorili o 30%.

Anonym v Pravde:Športka dávala Tiposu neprijateľné podmienky,“ znie subjektívny titulok v športovej časti Pravdy. Podpísaný nie je nikto, ale evidentne ide o materiál Mariána Šimu. Ten uvádza opravu svojej predchádzajúcej informácie o možnom vplyve poklesu vkladov na šancu výhry v hrách Tiposu (výška vkladov a šanca na výhru totiž spolu nesúvisia), ale čitateľovi sa autor neospravedlní.
gabriel // 2:44 PM


______________________

Tuesday, October 22, 2002:

Slovensko do EÚ: Opäť raz TASR vydala kačicu a Pravda a SME ju publikovali bez jej pozorného preštudovania. Podľa správy 38% obyvateľov EÚ podľa prieskumu podporuje vstup Slovenska do únie, proti je rovnako 38%. Pred rokom bol tento pomer 40-38, teda štatisticky vcelku rovnaký ako tento rok. Pravda ale zisteniam dáva titulok „Podpora vstupu Slovenska do Európskej únie klesla,“ a SME píše, že „V únii si Slovensko želajú menej.“ Pôvabným je aj označovanie názorov: 51% je pre TASR „väčšina“, 49% sú už „mnohí.“ V praktickej rovine sú ale obe skupiny rovnako početné.

Čoho sa boja sudcovia:Sudcovia by sa mali o plat báť,“ informuje titulok SME. Prislúchajúci článok Romana Pataja bohužiaľ s titulkom nijako nesúvisí. Ide síce o sudcov, ale prečo by sa oni o platy mali báť nikto nič nehovorí. Aj tak by bol takýto titulok zamiešavaním komentáru do spravodajstva.

ŠtBáci sa množia: Monika Žemlová v SME nachádza ešte jedného agenta ŠtB v slovenskom parlamente. Teraz sú vraj teda spolu dvaja, kým dôverníkov je deväť. Lenže včera bolo tých dôverníkov osem. Príde oprava opravy?
gabriel // 1:04 PM


______________________

Monday, October 21, 2002:

Írske referendum: SME – na rozdiel od Pravdy – v článkoch o výsledkoch referenda dalo priestor aj oficiálnym zástupcom odporcov a ich vyjadreniam. Aj tak sa ale nevyhlo jednostrannému titulku „Írsko: referendum na druhýkrát vyšlo.“ Ako pre koho.

Šialené kravy – rok po: Jozef Sedlák v Pravde pripravil zaujímavú reportáž o farme v Hornej Ždani, kde bol pred rokom dokázaný prvý príklad choroby šialených kráv na Slovensku. Matieriálu snáď chýbajú zhrnutie čísel za Slovensko či reakcia ministerstva poľnohospodárstva z oficiálnych údajov, nie názorov farmárov.

ŠtB v parlamente: Aj Monika Žemlová pripravila pekný materiál o spolupracovníkoch ŠtB spomedzi nových poslancov (hoci asi vynechala náhradníkov za členov vlády, či nie?). Možno vyčlenenie agenta spomedzi dôverníkov mohlo byť ešte výraznejšie, lebo tam je pri hodnovernosti informácií veľký rozdiel. Na ňom mala byť váha celého článku, nie?

PS Nerozumiem formulácii „Rudolf Zajac neoficiálne tvrdí...[no] oficiálne odkazuje...“ Neznamená „neoficiálne,“ že si neželá, aby to novinárka zverejnila?

PPS Olympiáda v Soule bola v roku 1988, nie 1998, ako o tom poslanec Muňko hovorí (alebo to niekto zle prepísal).

Rozhovory sú niekedy viac: Mirka Horobová a Jana Brondošová pripravili zaujímavé rozhovory v SME. Prvá spracovala tematicky zmeny vo vlastníctve TV Markíza, druhá sa venoval výhľadom na zlepšenie ratingu Slovenska agentúrou Fitch.

Písanie o sebe: Oliver Ondráš v SME informuje o potýčke novinára Tatranského denníka Petra Kaletu s riaditeľkou kežmarského Centra voľného času pri získavaní rozhovoru. Veľkým problémom článku je, že samotný autor pracuje pre Tatranský denník, kde Peter Kaleta je vedúcim redaktorom. Veta „Kolegovia aj vedenie redakcie Petra Kaletu poznajú ako nekonfliktného človeka, ktorý sa snaží upozorňovať na neduhy v regióne Tatier“ dáva hneď iný zmysel. Ak sa informovaniu o vlastnom šéfovi či kolegovi nedalo vyhnúť, mal čitateľ pod textom dostať informáciu, aké tie vzťahy vlastne sú. A nakoniec aj to, že Tatranský denník a SME sú vlastnené jednou firmou.
gabriel // 12:53 PM


______________________

Sunday, October 20, 2002:

Znovuzvolenie“ Husajna: Franklin Foer z amerického týždenníka The New Republic napísal veľavravný článok o tom, nakoľko neobjektívne sú akékoľvek správy zahraničných médií z Iraku (v angličtine). Len zahraniční korešpondenti s Husajnovi nakloneným spravodajstvom sú totiž odmeňovaní vstupnými vízami do Iraku. Novinári sa môžu pohybovať len v prítomnosti vládnych špiónov a všetci dokonca sídlia v irackom ministerstve informácií.. Kvôli exkluzivite sú však médiá ako CNN či BBC ochotné strpieť aj takéto obmedzenia. Problémom je, že čitateľ sa o tom v správach vysielaných z Iraku väčšinou nedozvie.

James Taranto z The Wall Street Journal na reportážach z tohto týždňového 100%-ného „znovuzvolenia“ Husajna ukazuje, že správy svetových médií boli opäť naklonené Husajnovej propagande. Iračania totiž pri hlasovaní nemali žiadne súkromie, nehovoriac o jedinom kandidátovi a štátnej propagande, média však často o referende informovali, ako keby išlo o slobodné hlasovanie občanov. A ako dopadli dva hlavné slovenské denníky (články spracovali zo svetových médií a agentúr)? Pravda uverejnila tri články o referende, a vždy uviedla aj fakt, že voľby sú bez nezávislých pozorovateľov. Raz referendum korektne nazvala spochybňované. Propagande podľahla v uverejnení hlasov voličov – priestor dostali len pro-Husajnovské hlasy v článku a na jedinej fotke z udalosti (s podtitulkom „Iracké voličky včera v povznesenej nálade odovzdali svoje hlasy za predĺženie funkčného obdobia prezidenta Saddáma Husajna o ďalších sedem rokov“). Denník SME podporil irackú propagandu ešte vo väčšej miere. Fotky dostali podtitulky „Dokonalá zhoda – Husajna chcú mladí aj starí“ a „Víťazstvo oslavoval celý Irak.“ Jeden z dvoch článkov SME dokonca dostal nadpis „Irak veril a volil – Husajna,“ ako keby išlo o nejaké slobodné voľby.
gabriel // 1:23 PM


______________________


This site is powered by Blogger because Blogger rocks!

Weblog Commenting by HaloScan.com









"I always turn to the sports page first…. They record people’s accomplishments; the front page, nothing but man’s failure."
Earl Warren, former Chief Justice, US Supreme Court, 1968


Hlavny sponzor projektu:
INEKO

Podporuje:
Slovakia Online


O projekte

Listy Citatelov

Komentare

Linky

Kontakt
slovakpresswatch@hotmail.com
Archives
08/04/2002 - 08/11/2002 08/11/2002 - 08/18/2002 08/18/2002 - 08/25/2002 08/25/2002 - 09/01/2002 09/01/2002 - 09/08/2002 09/08/2002 - 09/15/2002 09/15/2002 - 09/22/2002 09/22/2002 - 09/29/2002 09/29/2002 - 10/06/2002 10/06/2002 - 10/13/2002 10/13/2002 - 10/20/2002 10/20/2002 - 10/27/2002 10/27/2002 - 11/03/2002 11/03/2002 - 11/10/2002 11/10/2002 - 11/17/2002 11/17/2002 - 11/24/2002 11/24/2002 - 12/01/2002 12/01/2002 - 12/08/2002 12/08/2002 - 12/15/2002 12/15/2002 - 12/22/2002 12/22/2002 - 12/29/2002 12/29/2002 - 01/05/2003 01/05/2003 - 01/12/2003 01/12/2003 - 01/19/2003 01/19/2003 - 01/26/2003 01/26/2003 - 02/02/2003 02/02/2003 - 02/09/2003 02/09/2003 - 02/16/2003 02/16/2003 - 02/23/2003 02/23/2003 - 03/02/2003 03/02/2003 - 03/09/2003 03/09/2003 - 03/16/2003 03/16/2003 - 03/23/2003 03/23/2003 - 03/30/2003 03/30/2003 - 04/06/2003 04/06/2003 - 04/13/2003 04/13/2003 - 04/20/2003 04/20/2003 - 04/27/2003 04/27/2003 - 05/04/2003 05/04/2003 - 05/11/2003 05/11/2003 - 05/18/2003 05/18/2003 - 05/25/2003 05/25/2003 - 06/01/2003 06/01/2003 - 06/08/2003 06/08/2003 - 06/15/2003 06/15/2003 - 06/22/2003 06/22/2003 - 06/29/2003 06/29/2003 - 07/06/2003 07/06/2003 - 07/13/2003 07/13/2003 - 07/20/2003 07/20/2003 - 07/27/2003 07/27/2003 - 08/03/2003 08/03/2003 - 08/10/2003 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004 11/28/2004 - 12/05/2004 12/05/2004 - 12/12/2004 12/12/2004 - 12/19/2004 12/19/2004 - 12/26/2004 01/01/2006 - 01/08/2006



TOPlist