Slovak Press Watch

Saturday, November 09, 2002:

Titulok dňa:Lepšie byt kúpiť, ako zaň platiť,“ píše sa na prvej strane SME. No, podľa mňa to platí pri mnohých veciach. Načo platiť, keď si môžeme niečo len tak kúpiť... V tomto prípade to asi malo byť „...ako zaň platiť nájom.“ Ani druhý titulok tohto článku vnútri denníka nie je lepší: „Byty ešte netreba kúpiť.“ Je subjektívny, navyše z článku vyplýva, že obecné byty (nedozvieme sa, že je ich na Slovensku len pár percent všetkých bytov) si nájomníci nemusia kúpiť, ale pri zvyšovaní nájomného to bude teraz výhodnejšie.

Čo nám kazí obchodnú bilanciu: Malá správa agentúry SITA uverejnená v SME hovorí o obchodnej bilancii v agroobchode. O deficite sa píše ako o negatívnej veci, čo je rovno aj v titulku „Zmrzlina a tabak kazia zahraničnú bilanciu.“ Negatívnou vecou (makroekonomicky či politicky) ale môže byť extrémne vysoký celkový deficit, alebo aj prebytok v obchode (povedzme nad 7-8% HDP), ale už nie pri čiastkových sektoroch, tam sa predsa mnohé deficity sčítavajú s mnohými prebytkami. Neviem o štúdiách dokazujúcich, že obchodný deficit v zmrzline či tabaku vedie k nižšej životnej úrovni ekonomiky.

Prezumpcia viny: Opäť raz je novinár presvedčený o vine podozrivých pred konečným výrokom súdu. Zolo Mikeš v Pravde nazýva dvoch podozrivých zo snajperských vrážd bez okolkov ostreľovačmi:

„...Lee Malvo, mladší z dvojice ostreľovačov.....Druhý ostreľovač, 42-ročný...“

V článku ani raz nepoužil slovo údajný alebo podozrivý, či obvinený.

Ospravedlnenie: SME dnes uverejňuje moje ospravedlnenie za chybu v minulotýždňovom článku o odvysielaní správy o zatknutí Jozefa Majského v Rádiu Twist.
gabriel // 3:19 PM


______________________

Friday, November 08, 2002:

Volanie po čestnosti: Štefan Hríb v Domine fórum píše, že „skutočná pravica nie je iba trh, ale aj česť a pravdivosť“ (spoplatnený článok). Neviem celkom, prečo to pripisovať ako nejaké špeciálne hodnoty pravice. To akože ľavica je nečestnosť a nepravdivosť?

Hríb od súčasného pravicového kabinetu čaká, že „nebude kradnúť, bude schopný priznať si chybu a dokáže myslieť na trápenie iných.“ Celkom súhlasím, ale... Po schopnosti priznať si chybu volá šéfredaktor týždenníka, ktorý si chyby svojich redaktorov sám vôbec nevie priznať. Kedy ste naposledy videli v Domine ospravedlnenie či opravu?? Domino reakcie svojich čitateľov uverejňuje, ale ak tí upozorňujú na nepravdivé informácie, redakcia už nevysvetlí, či informácie jej redaktorov predsa len pravdivé boli, respektíve ak to vysvetliť nevie, čitateľom a dotknutým stranám sa neospravedlní a informácie neuvedie na správnu mieru. Čo tak ísť politikom vzorom?

Profil Bučiny Zvolen: napísal Juraj Javorský v SME. Alebo to bol profil jej riaditeľa? Ťažko povedať. Tak či tak, chýba mi v článku dosť údajov. Aký je obrat firmy? Aká veľká bola tá strata minulý rok? Podľa ročenky TOP TREND klesol obrat Bučiny minulý rok o 15%. Prečo? Ako to bude tento rok? Kto sprivatizoval vlastne ten podnik? Dozvieme sa, že riaditeľ (či jeho firma) vlastní polovicu, a čo ten zvyšok? A názory iné ako len riaditeľa Bučiny by boli pre mňa zaujímavé.

Komentáre: V pondelok som napísal odpoveď, či doplnenie k môjmu článku v SME minulý týždeň o konflikte záujmov novinárov pri informovaní o svojom majiteľovi, a keďže v SME ho už do diskusie neuverejnilo, zverejňujem ho dnes ja na tomto mieste.

Ako to robia v Bloombergu: Ešte jeden príklad od Vlada Vaňa o písaní o ľuďoch spojených s majiteľmi média poskytuje agentúra Bloomberg zo včerajška:

Merrill Fires Chief Economist Steinberg, People Say

New York, Nov. 7 (Bloomberg) -- Merrill Lynch & Co. fired chief economist Bruce Steinberg, according to people familiar with the situation. The dismissal came amid 18,600 job cuts since the end of 2000, about 25 percent of Merrill's workforce, as the biggest securities firm by capital trims costs.
Steinberg was a runner-up among economic analysts in Institutional Investor Magazine's annual survey in 2002, slipping from third-team last year....


...a na záver článku:
Merrill is a passive, minority investor in Bloomberg LP, the parent of Bloomberg News.

PS Copyright Bloomberg News
gabriel // 1:52 PM


______________________

Thursday, November 07, 2002:

Cestovanie do nemocníc: „Do nemocnice ľudia možno pocestujú aj 50 kilometrov,“ informuje titulok článku Gabriely Bachárovej v Pravde. Dôkaz? Stalo by sa to vtedy, ak by napríklad nemocnica v Novej Bani zanikla, najbližšia nemocnica odtiaľ je vraj v Žiari nad Hronom, čo je okolo tých 50 kilometrov. Kto teda navrhuje nemocnicu v Novej Bani zrušiť? Podľa článku nikto. Hrozí nemocnici zánik? Jej riaditeľ tiež nič také netvrdí. Iné príklady zrušenia článok neobsahuje. Tých 50 kilometrov sa mi zdá úplne vymyslených.

Odborným oponentom návrhov ministra zdravotníctva Zajaca v článku Pravdy je „primár neurológie bratislavskej Fakultnej nemocnice Juraj Štofko.“ Autorka zabudla čitateľov upozorniť, že je mimochodom aj tieňovým ministrom zdravotníctva za SMER. Teda jeho kritika je možno odborná, ale určite aj politická. Zase neoznámený konflikt záujmov, zase to novinára netrápi, zase je čitateľ podvedený.

Spravodajstvo v STV: o programovom vyhlásení vlády bolo podľa Viery Krúpovej, šéfky spravodajstva STV citovanej v Pravde, nevyvážené. Pravda dvom potrestaným redaktorom STV priestor nedáva, ani nejakému mediálnemu analytikovi, takže článok je dosť nekompletný.

Zmeny v STV?: V STV treba zmeniť veľa vecí, ale nikto zatiaľ nevie ako,“ znie titulok článku Veroniky Deckerovej v Pravde. Celý článok sa potom venuje konkrétnym návrhom viacerých poslancov. Naozaj teda nevedia ako, alebo ide opäť o klišé, tendenciu novinárov považovať politikov vždy za neschopných?

Zmeny v TA3: Pravda informuje, že polovicu podielu v spravodajskej televízii TA3 (konkrétne v držiteľovi licencie firme C.E.N.) už vlastní J&T Finance Group, riaditeľ Martin Lengyel vlastní 25%, Jozef Sedlák 19% a Igor Čekirda 6% (info aj z Hospodárskych Novín).

Drahší plyn: SME pripravilo veľmi pekný materiál o zdražení cien plynu, vrátane porovnania s alternatívnymi zdrojmi kúrenia a reportáže z dediny, kde si ľudia dali zaviesť pred časom plyn. Možno ale vplyv na životné prostredie ostal trochu v článkoch v úzadí. Tvrdenie, že „od januára bude výhodnejšie kúriť uhlím“ platí z individuálneho pohľadu berúc do úvahy len priame náklady. Kúrenie uhlím ale určite má nezanedbateľné nepriame náklady znečistenia prostredia, ktoré sa v cenách neodráža (aspoň myslím, že nie). Z pohľadu pre spoločnosť teda plyn teoreticky aj po zdražení môžu byť výhodnejším ako uhlie.
gabriel // 1:57 PM


______________________

Wednesday, November 06, 2002:

Inzertné noviny Profit?: Ani v novom vydaní týždenník Profit (č.44), spoluvlastnený Majského firmou Sipox Holding, neprináša o problémoch svojho spolumajiteľa žiadnu správu. V prehľade „Týždeň doma“ na strane 7 sa však nachádza zjavne PR článok (článok na objednávku od určitej firmy či osoby, tváriaci sa však formou aj dizajnom ako vlastné spravodajstvo – nie je teda označený ako reklama). Má názov „Väčší výber – pestrejšia strava,“ a propaguje rakúsku potravinársku spoločnosť prichádzajúcu na Slovensko, ktorá vraj „ponúka hotové jedlá bez konzervačných prísad, farbív a zvýrazňovačov chuti...jedlá vyrába zo sezónne čerstvých surovín bla bla...“ Pripomínam, ide o rubriku zhŕňajúcu hlavné udalosti týždňa, iné správy hovoria o EÚ, boji s nezamestnanosťou, štátnom rozpočte a podobne. Ako je to teda so žurnalistikou v Profite? Strácam zvyšky svojho rešpektu pre tých ľudí.

Informačná doba na Slovensku: Mikuláš Gera napísal v Pravde
analýzu podpory nových technológií zo strany vlády, ľudia z vlády však vôbec nedostali slovo, len ich kritici. A ide o analýzu s hodnoteniami autora, nie o spravodajský článok, nie je to však nijako označené. Chýba aj zdroj tabuľky „Hlavné predpoklady rozvoja informačnej spoločnosti,“ sú to predsa všetko subjektívne veci, nie?

Serbinova ochranka: „Prokurátorovi Serbinovi sú ochrankári stále v pätách. Pri nákupoch, v kine, v reštaurácii,“ informuje text pod fotkou k článku o ochranke prokurátora Serbina v SME. Samotný článok nám ale hovorí, že Serbin „kinu „nikdy neholdoval““ a že „skoro vôbec nechodí ani do obchodu.“
gabriel // 1:09 PM


______________________

Tuesday, November 05, 2002:

Programové vyhlásenie: včera schválila vláda. SME prináša veľmi pekný obsiahly materiál, pri čom jednotlivé oblasti sú krátko charakterizované a možnosť vyjadrenia k nim majú vždy dvaja oponenti, jeden odborný a jeden politický. V dvoch odborných „prípadoch“ ale nie sú označené konflikty záujmov: Dôchodkovú reformu komentuje Martin Thomay, ktorý je však externým poradcom ministra Kaníka. Zdravotníctvo komentuje Karol Morvay, ktorého kolega Peter Pažitný z M.E.S.A. 10 je poradcom a spoluautorom reformy ministra Zajaca. Ide presne o rovnaký problém, o ktorom som písal v súvislosti s Majským a samotnými médiami. Čitateľ je podvedený, že ide o akéhosi nezávislého odborníka (typu Vašečku, Hrubalu či Majchráka), lebo nedostal informáciu o priamych väzbách na vládu.

PS Denník Pravda má k programovému vyhláseniu zaujímavú tabuľku: ciele predchádzajúcej vlády, jej výsledky, a ciele terajšej vlády.

Majský už nie je v Twiste: Jeho podiel vraj odkúpil generálny riaditeľ a spolumajiteľ rádia Andrej Hryc, ktorý bude teraz mať v rádiu 75%.

PR článok v SME: Reklama na jednu univerzitu skrytá ako správa TASR si našla miesto na spravodajskú stranu SME. Možno chybou, možno nie. Pride zajtra vysvetlenie?

Znižovanie čiernej práce: Patricia Ďurišková z Pravdy napísala veľmi dobrý článok poukazujúci na za a proti chystaných opatrení boja proti čiernej práce. Škoda subjektívneho titulku „Nebude dosť peňazí na prácu zadarmo“ (vraví to len samospráva).

Anonymný prieskum: zverejňuje Pravda o názoroch ľudí na prácu samosprávy (nie online, strana 3). Chýba dátum konania, zadávateľa i vykonávateľa prieskumu, či počet respondentov. Ide (asi o krátenú) správu TASR.

Čo na prvú stranu: Denník Pravda na prvú stranu nedal správu o vládnom schválení svojho programu (o tejto udalosti je len hlavná fotka denníka), no naopak šancu dostala správa, o koľko zvýšila poistné pre motoristov poisťovňa Generali. Žeby to bol ozaj taký dôležitý článok? Kto vie, neobsahuje ani len podiel poisťovne na slovenskom trhu.

Vládni poradcovia: Vlado Vaňo ma upozornil na moju včerajšiu povrchnosť pri hodnotení článkov SME o poradcoch ministrov vlády, a myslím, že právom. Konkrétne ide o podtitulok „Kto radí našim ministrom – mladí muži s dobrým zahraničným vzdelaním.“ Z článkov vyplynie, že mladých poradcov má hlavne Kaník, Mikloš a jeden je aj u Palka. Členov vlády je ale 16. A dobré zahraničné vzdelanie? Čitateľ nenájde ani jeden konkrétny príklad, ani jedno meno univerzity. Michal Friš, autor hlavného článku témy, spomína zahraničné vzdelanie len u poradcov Kaníka vo všeobecnosti, ale už bez konkrétnych ľudí a škôl.
gabriel // 1:43 PM


______________________

Monday, November 04, 2002:

Poradcovia ministrov: SME prináša zaujímavý materiál o ľuďoch, ktorí radia ministrom vlády. Je dobré ich verejne poznať, neviem prečo reportér SME viac netlačí na ministra Šimka, ktorý mená svojich poradcov nechce zverejniť kvôli ich právu na súkromie.

Kto porušil zákon:Vo Zvolene porušili zákon,“ informuje titulok článku Daniela Vraždu v SME. Ide o spor vyrúbania stromov na hlavnom námestí. Dnešný článok má len jediný citovaný zdroj – jeden ochranár. Ten aj reportérovi povedal, že štátna inšpekcia vraj porušenie zákona zistila. Fajn, prečo si to nedať potvrdiť od ľudí z inšpekcie? Citát od nich by mohol viesť k danému titulku, nie od človeka z jednej strany sporu. Navyše reakciu druhej strany sporu v článku ani nedostaneme.

Vyššie DPH, vyššie ceny?: Niekedy áno, niekedy nie, záleží od trhových podmienok, zistil Juraj Javorský v SME článku o vplyve zmien DPH na ceny niektorých tovarov či služieb. Je to veľmi užitočný článok - doplnok k základným informáciách o zmenách v daniach pre pochopenie skutočných vplyvov na ceny.
gabriel // 12:34 PM


______________________


This site is powered by Blogger because Blogger rocks!

Weblog Commenting by HaloScan.com









"I always turn to the sports page first…. They record people’s accomplishments; the front page, nothing but man’s failure."
Earl Warren, former Chief Justice, US Supreme Court, 1968


Hlavny sponzor projektu:
INEKO

Podporuje:
Slovakia Online


O projekte

Listy Citatelov

Komentare

Linky

Kontakt
slovakpresswatch@hotmail.com
Archives
08/04/2002 - 08/11/2002 08/11/2002 - 08/18/2002 08/18/2002 - 08/25/2002 08/25/2002 - 09/01/2002 09/01/2002 - 09/08/2002 09/08/2002 - 09/15/2002 09/15/2002 - 09/22/2002 09/22/2002 - 09/29/2002 09/29/2002 - 10/06/2002 10/06/2002 - 10/13/2002 10/13/2002 - 10/20/2002 10/20/2002 - 10/27/2002 10/27/2002 - 11/03/2002 11/03/2002 - 11/10/2002 11/10/2002 - 11/17/2002 11/17/2002 - 11/24/2002 11/24/2002 - 12/01/2002 12/01/2002 - 12/08/2002 12/08/2002 - 12/15/2002 12/15/2002 - 12/22/2002 12/22/2002 - 12/29/2002 12/29/2002 - 01/05/2003 01/05/2003 - 01/12/2003 01/12/2003 - 01/19/2003 01/19/2003 - 01/26/2003 01/26/2003 - 02/02/2003 02/02/2003 - 02/09/2003 02/09/2003 - 02/16/2003 02/16/2003 - 02/23/2003 02/23/2003 - 03/02/2003 03/02/2003 - 03/09/2003 03/09/2003 - 03/16/2003 03/16/2003 - 03/23/2003 03/23/2003 - 03/30/2003 03/30/2003 - 04/06/2003 04/06/2003 - 04/13/2003 04/13/2003 - 04/20/2003 04/20/2003 - 04/27/2003 04/27/2003 - 05/04/2003 05/04/2003 - 05/11/2003 05/11/2003 - 05/18/2003 05/18/2003 - 05/25/2003 05/25/2003 - 06/01/2003 06/01/2003 - 06/08/2003 06/08/2003 - 06/15/2003 06/15/2003 - 06/22/2003 06/22/2003 - 06/29/2003 06/29/2003 - 07/06/2003 07/06/2003 - 07/13/2003 07/13/2003 - 07/20/2003 07/20/2003 - 07/27/2003 07/27/2003 - 08/03/2003 08/03/2003 - 08/10/2003 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004 11/28/2004 - 12/05/2004 12/05/2004 - 12/12/2004 12/12/2004 - 12/19/2004 12/19/2004 - 12/26/2004 01/01/2006 - 01/08/2006



TOPlist