Slovak Press Watch

Saturday, January 25, 2003:

Odpočúvanie Ruska: V hlavnom článku Pravdy sa najprv hovorí o „nelegálnej“ nahrávke rozhovoru Ruska s novinárom, neskôr ale podľa hovorcu ministerstva vnútra o „legálnom“ odpočúvaní Ruska. To bude asi (poriadna) chyba, veď vnútro tiež odmieta, že by odpočúvanie nariadilo.

Koľko ľudí príde o prácu:V hlinikárni stratí prácu takmer päťsto ľudí,“ znie titulok v regionálnej časti Pravdy. V samotnom článku ale Dagmar Teliščáková už píše, že „plánujú prepustiť viac ako 430 zamestnancov.“ Tá istá, no skrátená správa je aj v ekonomickej časti Pravdy, tentoraz s titulkom „Hlinikáreň prepustí vyše 400 ľudí.“
gabriel // 5:57 PM


______________________

Friday, January 24, 2003:

PSA v Trnave: Peter Kremský s kolegami v TRENDe napísali výborný materiál o rozhodnutí automobilky PSA postaviť závod v Trnave, napriek tomu, že sa o tom už popísalo dosť. Ide hlavne o článok, ako si investori vyberali lokalitu, čo všetko požadovali a čo všetko bude treba ešte pripraviť.

Inak celé tohtotýždňové číslo TRENDu sa mi zdá veľmi vydarené. Akurát v spoločenskej rubrika je hrúbka, firma Shell Slovakia sa stala štyri krát Schell Slovakia... Oops.

Ako ten čas rýchlo beží: Jana Morháčová z Pravdy píše:

„Štrajk železničiarov ochromí na budúci týždeň v stredu dopravu na 6 hodín. Od tretej do šiestej hodiny rannej sa na celom Slovensku zastavia všetky vlaky.“

Ruskove požiadavky: koalícia nesplní, znie titulok článku Vlada Gábora v Pravde. V ňom píše, že koalícia personálne požiadavky splniť nechce, ale na tie legislatívne je ochotná pristúpiť. Takže nesplní?

Pre spravodajský článok má zlý, komentatívny titulok aj článok Gabriely Bachárovej v Pravde: „Poplatky od pacientov spôsobia chaos.“ Myslia si to len viacerí zdravotníci, tak to má byť v titulku, že je to ich názor.

Daňová reforma: Juraj Javorský v prvej vete článku o Miklošovej reforme daní na prvej strane SME píše:

Dane budú na Slovensku nižšie a prehľadnejšie.“ Aj titulok podrobnejšieho článku vnútri novín ohlasuje, že „Reforma zjednotí, zjednoduší systém, zníži dane.“ To všeobecné sprehľadnenie je z článku jasné, to zníženie ale vôbec nie. Áno, niektoré dane sa zrušia, dane z príjmov majú klesnúť. Ale stúpnu spotrebné dane, a u niektorých tovarov aj DPH. Sám Mikloš to v článku hovorí: „Upozornil, že ak sa podarí reformu presadiť, naplní sa programové vyhlásenie vlády, ktoré počíta s rastom nepriamych a poklesom priamych daní.“

Alebo žeby pod nižšími daňami myslel autor článku celkové zníženie daňového zaťaženia? To je možné, ale v článku to nie je ničím podopreté, Mikloš to nikde nespomína.

Tokajské víno: Veľmi nepresvedčivú reportáž jedného výrobcu vína napísal Mikuláš Jesenský v SME. Nie je jasné, prečo práve táto firma dostala priestor, žiadne obchodné čísla ako tržby, zisk či export v článku nie sú. Majiteľ je z neznámeho dôvodu často oslovovaný krstným menom, dokonca aj v texte pod fotkou („...hovorí Jaro.). Reč je aj o sporoch podnikateľa s miestnou komunitou, tá ale slovo nikdy nedostane, celú story sa dozvieme z pohľadu firmy.

Vzorová oprava: Mirka Horobová zo SME napísala v podstate ideálnu opravu svojho včerajšieho tvrdenia o odvolaní šéfky spravodajstva STV novým riaditeľom. Vysvetľuje čo pôvodne napísala, ako to vlastne v skutočnosti je, a ako došlo k chybe, a nakoniec sa čitateľom ospravedlní.

Občasné chyby sú v novinárskej práci úplne normálnou vecou, nevyhne sa im ani najlepší žurnalista. Stres, povaha práce reprodukovať informácie a názory od iných do jednoduchšej, zrozumiteľnej reči, to všetko sa nedá robiť celkom bez chýb. Obzvlášť v denníkoch. Ak tam opravy nie sú, tak tam sú určite nepriznané chyby. Ako čitateľ mám oveľa lepší pocit a dôveru k novinárom, ktorí sa nezdráhajú opraviť sa, lebo sa na nich dá spoľahnúť. Ak sa nikdy neopravia, čítam podozrievavo každú vetu, a nemôžem ich brať príliš vážne.
gabriel // 3:20 PM


______________________

Thursday, January 23, 2003:

Rozhovor so šéfom: Eva Čobejová a Ján Štrasser z Domina fórum urobili veľký rozhovor (spoplatnené online) so šéfom vydavateľstva Petit Press Alexejom Fulmekom o denníku SME. Tvári sa to ako bežné interview Domina, ale nemôže to byť bežný rozhovor. SME sú sesterské noviny Domina, keďže oboch vydáva Petit Press. Redaktori teda robili rozhovor so svojím hlavným šéfom, nadriadeným svojho šéfredaktora. Nikde ale čitateľov nevarujú, že sú vo vážnom konflikte záujmov dvoch vzťahov: novinár – šéf, novinár – čitateľ. Stačilo predsa napísať, že tento pán je riaditeľom vydavateľstva Petit Press, ktoré mimochodom vydáva aj tento týždenník. Tak by mal čitateľ aspoň lepšiu možnosť posúdiť ten rozhovor, vediac o konflikte.

PS Perlou úvodu k rozhovoru je, keď Čobejová so Štrasserom vážnym tónom o svojom vysokom nadriadenom napíšu, že „sa vypracoval na špičkového manažéra.“ To znie, ako keby niekto chcel vyšší plat.

PPS Otázka DF: Čo sa stane, keď noviny [SME] kritizujú finančne zaujímavého klienta?

Odpoveď A.Fulmeka: „Zvyčajne mi zazvoní telefón. Ten človek mi povie svoju verziu príbehu. Potom zavolám šéfredaktorovi a poprosím ho, aby mu dali v novinách priestor na vyjadrenie, tým sa to pre mňa končí. Takto to reálne funguje."

Tomuto celkom nerozumiem. Je predsa elementárnou povinnosťou novinára spýtať sa na názor dotknutej, kritizovanej strany pred uverejnením článku. Ak teda Fulmek vraví, že cez neho sa dotknuté firmy domáhajú práva na reakciu, pripúšťa, že s dodržiavaním základných pravidiel v SME je problém. Hm.

Titulok dňa: „Rušením sa nemusí aj ušetriť,“ píše SME. Nemusí aj? Keď si neprečítam článok, doteraz neprídem na to, čo ten titulok chcel vlastne povedať.

Kreativita prekladateľov: Na prvej strane SME je správa spracovaná z agentúrnych zdrojov SITA a Reuters o jednom dlhom tenisovom zápase. Slová víťaza o porazenom:

„Moje sympatie voči nemu vzrástli počas tohto zápasu o milión percent."

V skutočnosti ale povedal toto:

My respect levels for him just grew and grew throughout the match.“

Milión percent je odkiaľ?? A určite to nebolo z iného rozhovoru, je to časť dlhého citátu, ktorý inak presne sedí. Ak sa takto prekladajú aj vyjadrenia politikov o vojne proti Iraku, tak ďakujem pekne.
gabriel // 2:28 PM


______________________

Wednesday, January 22, 2003:

Referendá o EÚ: Daniela Balážová z Pravdy napísala zaujímavú analýzu o „dominovej“ stratégii krajín pre dosiahnutie úspešných referend: v tomto roku sa začnú referendá najprv v krajinách so silnou podporou vstupu, ktoré by mali potiahnuť tie váhavejšie. V minulej vlne to fungovalo, až na Nórsko. Škoda, že sa článok viac nevenuje možnosti neúspechu v terajšej vlne.

Foto kultúra: K článku o vražde američana v Kuvajte v Pravde je dosť brutálna fotka (nie online) z miesta činu. Ja by som ju tam v mienkotvornom denníku nedával. Pred pol rokom malo Domino fórum fotku zavraždeného Fortuyna, čo sa mi tiež nezdalo obzvlášť vhodné. Neviem, nahotu napríklad mienkotvorné noviny nepublikujú, extrémne násilie občas áno. Je to ozaj funkčné?

Potraty v Poľsku: Pravda dnes publikuje v zahraničnom spravodajstve článok od „spolupracovníčky Pravdy“ Oľgy Pietruchovej o situácii v Poľsku ohľadom debaty o potratoch. Článok zdôrazňuje množstvo negatívnych dopadov zákazu potratov. Čo už Pravda čitateľom nepovie, že autorka je v zjavnom konflikte záujmov. Nielen že je spolupracovníčkou Pravdy, ale aj šéfkou združenia Možnosť voľby, jednej z hlavných mimovládnych organizácií bojujúcich za liberálny prístup k potratom. Dávať miesto takejto osobe v spravodajstve je dosť nevhodné, a ak sa už tomu nedá vyhnúť, jej členstvo v takejto organizácii sa musí uviesť.

Firmy a ich odbory:Podniky taja, koľko dávajú odborom,“ znie titulok článku Zory Handzovej v SME. Dôkaz? Kontaktované tri firmy, dve odmietli uviesť sumy, tretia ich poskytla. No neviem, aký všeobecný záver sa dá urobiť zo skúsenosti troch (hoci z tých najväčších) podnikov. A ešte dať to na prvú stranu ako nejaké dôležité zistenie... Existuje nejaký dobrý dôvod, aby to firmy zverejňovali?

Dôchodky v krajinách V4: Tomáš Velecký zo SME pripravil dobrý materiál o dôchodkoch z pohľadu legislatívy, verejných financií i pripravovaných strategických zmenách od roku 2004. Zaujímavé je aj porovnanie kúpnej sily dôchodkov u nás a našich susedov (nie online). Sú tam ale aj nepresnosti vo výpočtoch: kúpyschopnosť českých dôchodkov je podľa grafu vyššia nie „o viac ako 20 percent“, ale o necelých 19%. Naopak, kúpyschopnosť maďarských dôchodkov oproti našim nie je nižšia „takmer o pätinu,“ ale presne o šestinu.

PS Materiál spomína aj webovú dôchodkovú kalkulačku od INEKO. Ja osobne robím pre INEKO, hoci nie na dôchodkovej reforme ani na tvorbe kalkulačky.
gabriel // 3:13 PM


______________________

Tuesday, January 21, 2003:

Podpora vstupu do EÚ a NATO: Igor Stupňan zo SME v článku o referendách píše:

„Prieskumy verejnej mienky hovoria, že obyvatelia Slovenska vstup do únie podporujú (za je okolo 70 percent) a hlasovať v referende mieni niečo vyše 60 percent. Problematickejšie je to už s podporou vstupu Slovenska do NATO. V prieskumoch je za okolo 50 percent opýtaných.”

Problematickejšie?? Ako pre koho. Prečo podsúvať svoje/vládne názory do spravodajstva? Keď už bola reč o referendách, chýba informácia, koľko ľudí chce referendum o NATO.

PS v článku o kauze odpočúvania Igor Stupňan píše, že pád vlády „patrí do balíka katastrofických scenárov...je to teda málo nepravdepodobné.“

Snáď málo pravdepodobné, nie? A pokiaľ ide o katastrofickosť, opäť ide o uhol pohľadu. Pre koalíciu možno áno, pre opozíciu asi nie.

Socha v prezidentskej záhrade: Alexander Balogh pokračuje v proti-prezidentskej agitačnej práci na stránkach kultúrneho spravodajstva denníka SME. Zdá sa, že autor si ešte stále nenašiel čas navštíviť hlavnú postavu sporu, prezidentskú kanceláriu. Ak kancelária pred časom žiadala sochu odstrániť, no teraz tvrdí, že ju len chcela dočasne chrániť, prečo sa nespýtať na vysvetlenie zdanlivého rozporu priamo tých ľudí?

Podľa mňa v celom spore sa tak dá akurát diskutovať o vkuse, či tam tá socha pasuje alebo nie. Balogh sa rozohňuje hlavne nad tým, že prezidentská kancelária žiadala sochu odstrániť, hoci nie je na jej pozemku. No ale veď sa obrátila priamo na majiteľa, ktorý vraj súhlasil so zahalením (k odstráneniu sa nevyjadril). Ak by kancelária dala sochu zahaliť bez súhlasu jej majiteľa, tak by to bol skutočný problém.

Včerajšia autohavária: Podľa SME sa zrazilo „takmer sedemdesiat áut,“ podľa textu k hlavnej fotke Pravdy to bolo „približne sedemdesiat vozidiel“ a podľa titulku Pravdy „sa zrazilo 76 áut.“ Približne 70, a ešte približnejšie 80.
gabriel // 2:54 PM


______________________

Monday, January 20, 2003:

Americká základňa v Maďarsku: slúžiaca pre výcvik Iračanov pre prípadnú vojnu so Saddámovým Irakom je témou zaujímavej reportáže Ivana Drábeka v Pravde. Akurát ten titulok („Iracká vojna sa už dostala k slovenským hraniciam“) nie je veľmi výstižný, tá základňa je podľa článku 300km od našej hranice.

Čo s čiernou prácou: „Úrady práce: zmeny zákona čiernu prácu neznížia,“ znie titulok článku Milana Kráľa v Pravde. Z dvoch citovaných predstaviteľov úradov práce si to myslí jeden, ten druhý ale tvrdí, že uvidí sa až na jar. Titulok opäť hovorí niečo iné, ako zistenia novinára.

Priemyselný park Kechnec: Mikuláš Jesenský zo SME napísal výbornú reportáž (nie online) o názoroch tamojších ľudí o svojom hlavnom zahraničnom investorovi, firme Molex. „V Amerike by za taký plat nepracovala ani upratovačka,“ je jedným zo zachytených názorov.

Listy: Redaktor SME Tomáš Velecký reaguje na moju kritiku o neuvedení konfliktu záujmov pri písaní o Drôtovni Hlohovec:

“Vajdova PSIS sa stala spolumajiteľom Drôtovne až po odchode J&T, a teda aj po údajnom trestnom čine, ktorého sa mali firmy skupiny J&T dopustiť pri emitovaní podnikových dlhopisov... Preto som nepovažoval za dôležité túto informáciu v článku spomínať - čitateľov by to v už aj tak zložitej kauze ešte viac poplietlo.”

Podľa mňa vo všeobecnosti ak SME píše o Drôtovni, mal by denník čitateľov vždy upozorniť na konflikt záujmov (spolumajiteľ SME=spolumajiteľ Drôtovne). Tu ide o starú kauzu, no určite má dopad aj na súčasných majiteľov. Žaloba a rozhodnutia súdov predsa môžu ovplyvniť záujem zahraničných investorov či obchodných partnerov. O vplyve sa dá špekulovať donekonečna, preto si myslím, že je lepšie vyložiť karty na stôl. A ak ide o dôveryhodnosť vs jednoduchosť článku, to prvé by som kládol vyššie v práci novinárov.

Tomáš Velecký vyvracia moju domnienku, že PSIS vlastnila akcie Drôtovne už v roku 1996, ako na to navádzajú informácie v obchodnom registri. Ak má pravdu, moja informácia bola chybná a ospravedlňujem sa za ňu.

PS Ak J&T prehrá a dostane aj za trest náhradu škody v Drôtovni, mala by odškodniť pôvodných spoluakcionárov. V piatkovom článku sme sa ale nedozvedeli, kto to vlastne bol, kto má najväčší záujem na žalobe na J&T. Ak ale J&T vlastnili všetky akcie, ani neviem, komu by vlastne škoda mala byť vyplatená. Nezískali by náhodou niečo aj súčasní majitelia?
gabriel // 2:30 PM


______________________


This site is powered by Blogger because Blogger rocks!

Weblog Commenting by HaloScan.com









"I always turn to the sports page first…. They record people’s accomplishments; the front page, nothing but man’s failure."
Earl Warren, former Chief Justice, US Supreme Court, 1968


Hlavny sponzor projektu:
INEKO

Podporuje:
Slovakia Online


O projekte

Listy Citatelov

Komentare

Linky

Kontakt
slovakpresswatch@hotmail.com
Archives
08/04/2002 - 08/11/2002 08/11/2002 - 08/18/2002 08/18/2002 - 08/25/2002 08/25/2002 - 09/01/2002 09/01/2002 - 09/08/2002 09/08/2002 - 09/15/2002 09/15/2002 - 09/22/2002 09/22/2002 - 09/29/2002 09/29/2002 - 10/06/2002 10/06/2002 - 10/13/2002 10/13/2002 - 10/20/2002 10/20/2002 - 10/27/2002 10/27/2002 - 11/03/2002 11/03/2002 - 11/10/2002 11/10/2002 - 11/17/2002 11/17/2002 - 11/24/2002 11/24/2002 - 12/01/2002 12/01/2002 - 12/08/2002 12/08/2002 - 12/15/2002 12/15/2002 - 12/22/2002 12/22/2002 - 12/29/2002 12/29/2002 - 01/05/2003 01/05/2003 - 01/12/2003 01/12/2003 - 01/19/2003 01/19/2003 - 01/26/2003 01/26/2003 - 02/02/2003 02/02/2003 - 02/09/2003 02/09/2003 - 02/16/2003 02/16/2003 - 02/23/2003 02/23/2003 - 03/02/2003 03/02/2003 - 03/09/2003 03/09/2003 - 03/16/2003 03/16/2003 - 03/23/2003 03/23/2003 - 03/30/2003 03/30/2003 - 04/06/2003 04/06/2003 - 04/13/2003 04/13/2003 - 04/20/2003 04/20/2003 - 04/27/2003 04/27/2003 - 05/04/2003 05/04/2003 - 05/11/2003 05/11/2003 - 05/18/2003 05/18/2003 - 05/25/2003 05/25/2003 - 06/01/2003 06/01/2003 - 06/08/2003 06/08/2003 - 06/15/2003 06/15/2003 - 06/22/2003 06/22/2003 - 06/29/2003 06/29/2003 - 07/06/2003 07/06/2003 - 07/13/2003 07/13/2003 - 07/20/2003 07/20/2003 - 07/27/2003 07/27/2003 - 08/03/2003 08/03/2003 - 08/10/2003 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004 11/28/2004 - 12/05/2004 12/05/2004 - 12/12/2004 12/12/2004 - 12/19/2004 12/19/2004 - 12/26/2004 01/01/2006 - 01/08/2006



TOPlist