Slovak Press Watch

Saturday, July 19, 2003:

Ako na anonymné zdroje: David Shaw z L.A.Times ponúka svoju metódu, svoje otázky, ktoré mu pomáhajú presvedčiť zdroje na uverejnenie svojich mien spolu s výrokmi. Snáď to niekomu pomôže zvýšiť dôveryhodnosť svojich článkov.
gabriel // 5:32 PM


______________________

Friday, July 18, 2003:

Titulok dňa: A tentoraz ide o pozitívny príklad vtipného a výstižného titulku v SME Pohoda v Trenčíne – mesto bez poplatkov.“ Článok Jozefa Čavojca ale nevysvetľuje viacero podstatných vecí: akú percentuálnu časť mestského rozpočtu tvoria poplatky, ktoré sa majú zrušiť a hlavne aké služby tak chce mesto rušiť, alebo ako tie straty chce vykompenzovať. Veď ostatné mestá kričia, že to nijak nejde. A ako doteraz hospodáril Trenčín, má nejaké dlhy?

PS S titulkom sú však problémy v inom článku SME: „Dunaj zažíva najsuchší júl za posledných 103 rokov.“ Odborníčka z článku hovorí niečo iné:

Hydrologička Danica Lešková zo Slovenského hydrometeorologického ústavu hovorí, že júl býva pre Dunaj zvyčajne najvodnatejším mesiacom. „Taký malý prietok, ako bol napríklad v utorok, nebol v júli za posledných 103 rokov.“

Teda ten utorok bol najsuchší júlový deň za posledných 103 rokov, o doterajšom priebehu júla čísla článok nedáva. Prečo si vymýšľať?

Kto to bol odpočúvaný?: Matúš Burčík z Pravdy si neuvedomil základný fakt doterajšieho vyšetrovania, keď píše:

“Najskôr o dva mesiace budú známe výsledky vnútorného vyšetrovania v SIS. Práve tie by mali pomôcť pri odhalení konkrétnych ľudí, zodpovedných za nelegálne odpočúvanie lídra ANO Pavla Ruska a vyšetrovateľov tejto kauzy. Pre Pravdu to uviedol hovorca SIS Vladimír Šimko. “

Nelegálne odpočutý bol predsa denník SME, nie Rusko. Či to bol hovorca SIS, čo si to poplietol?

Vedie chudoba k terorizmu?: Veľmi zaujímavú analýzu ($) napísal v Domine fórum František Šebej. Myslí si, že nie.
gabriel // 2:36 PM


______________________

Thursday, July 17, 2003:

Podporný argument dňa: Marek Vagovič z Domina fórum píše pre podporu svojej hypotézy o odpočúvaní (spoplatnený článok – odteraz na to používam značku $):

“Už pred dvoma mesiacmi...Domino zverejnilo informáciu, ktorú dodnes nikto nedementoval: medzi príslušníkmi SIS, ktorí sa mali na nelegálnych odposluchoch podieľať, figuruje aj meno dnes už bývalého šéfa odposluchov...”

Taký Jayson Blair si roky vymýšľal, a tiež to nikto nedementoval. Asi bude lepšie spoliehať sa na osvedčenú metódu, že novinár si má veci potvrdiť od viacerých zdrojov a potom to publikovať, a nie to najprv dať na papier a potom čakať, či sa niekto ozve.

Forbes interview: Tuším ani v jedných novinách som nezachytil dve zaujímavé veci, ktoré Steve Forbes povedal v diskusii po prednáške minulý týždeň. Prvá je tá, že podľa Forbesa by Slovensko malo pristúpiť na euro čo najskôr, kvôli podnikateľskej stabilite (eliminácii kurzového rizika). Druhá je zaujímavejšia: podľa Forbesa by sme sa nemali trápiť so znižovaním rozpočtového deficitu na max 3% HDP ako to vyžaduje vstup do eurozóny, keďže vraj potrebujeme investovať do infraštruktúry a podobne. Poradil vytvoriť skryté mimorozpočtové agentúry a cez ne si požičiavať, no oficiálne vykazovať dodržiavanie maximálneho deficitu, keď už len o to ide. Fakt, nevymýšľam si. A podľa rozhovoru ($) v Domine Forbesovi zjavne nevadia obrovské deficity vyprodukované súčasným americkým prezidentom, či rýchle zvyšovanie výdavkov vlády aj po odrátaní vplyvov obrany a bezpečnosti, hlavne že sa idú znižovať dane.

Škoda nevyužitej šance na kritickejší pohľad našich novinárov na Forbesa, ktorý podľa mňa ponúkal príliš jednoduché odpovede na zložité otázky.

Vrah či podozrivý:Po päťhodinovej rukojemníckej dráme vraha polícia chytila,“ (nie online) znie titulok Pravdy. V celom článku sa pri tom správne hovorí o mužovi podozrivom z vrážd. Vraha určí až súd.

Oprava: Spoločné obedy ľudí v INEKO majú jednu výhodu – človek sa toho veľa dozvie. Napríklad to, že INEKO nie je zmluvným partnerom ministerstva práce na oponentúre dôchodkovej reformy, ako som to včera napísal. Jeden z našich kolegov je ale konzultantom na reforme, a tak INEKO zastupuje len sprostredkovane. Za chybu sa ospravedlňujem.



gabriel // 3:08 PM


______________________

Wednesday, July 16, 2003:

SIS a naši novinári: Milan Žitný z Rádia Slobodná Európa včera vo svojom komentári vyslovil podozrenia na niektorých našich (nemenovaných) novinárov:

“Keď koncom minulého roka britský týždenník Jane´s Intelligence Digest (JID) upozornil na niektoré negatívne javy v Slovenskej informačnej službe, vedenie SIS odmietlo tieto tvrdenia a predstavitelia vlády, parlamentu i niektorí nezávislí analytici sa zastali a podporili vtedajšieho riaditeľa Vladimíra Mitra. Ich obrana SIS vychádzala z neznalosti stavu. Dnes je zrejmé, že britský týždenník sa triafal do čierneho, závery vojenskej prokuratúry to potvrdzujú. Naviac niektoré médiá a novinári svojou činnosťou i dnes dokazujú, že JID sa nemýlil ani v tvrdení, že pre SIS pracujú viacerí žurnalisti. Doteraz vychádzajú v niektorých periodikách články na obranu správy izraelského experta, ktorý zhodne s Mitrom tvrdil, že odpočúvacie systémy rezortu vnútra a SIS sú striktne oddelené. Vojenská prokuratúra však dospela k diametrálne odlišnému zisteniu - systémy sú v istej časti - ktorú spravuje SIS - prepojené a nelegálne telefonické hovory boli úmyselne "dodané" zo SIS do zariadenia vnútra. Tých novinárov, ktorí pokračujú v dezinformáciách, možno považovať minimálne za vplyvových agentov bývalého vedenia SIS.”

Žitný je rešpektovaný novinár v bezpečnostnej oblasti (citujú ho ako experta aj iné médiá), takže jeho výroky stoja za pozornosť. Na druhej strane tu neuvádza žiadne konkrétne príklady (emailom mi napísal, že hlavne z priestorových dôvodov), a že novinár píše od veci neznamená, že musí pre niekoho vedome pracovať. Ale hľadať konflikty záujmov aj u kolegov novinárov je veľmi dôležité – dúfam, že prídu aj mená osôb a médií, a nielen ohľadom tajnej služby (ak teda tam nejaké sú).

Žitný vo svojom komentári napísal aj toto:

“Pobúrenie, ktoré sa po šiestich mesiacoch od vzniku škandálu s odpočúvaním vynorilo, ide na vrub ľahostajnosti zodpovedných politických činiteľov i verejnej kontroly. Denník Sme, ktorý sa cíti byť zasiahnutý vo svojich právach na slobodu prejavu a ochranu súkromia jeho novinárov, sa nerozpakoval pred časom zverejniť odposluchy istého podnikateľa s plnými menami aktérov. V tom čase sa nevedelo, či sú odposluchy pravé, alebo podvrhy, či neboli zmanipulované, nerešpektovalo sa právo na súkromie dotknutých osôb, ani nikto nepátral po autoroch záznamov a kto s nimi obchodoval.”

S týmto súhlasím na 100%. Samozrejme to nič nemení na oprávnenej podpore pre SME a iných novinárov pred zásahmi do slobody tlače, ale je to asi o trochu ťažšie po takýchto skúsenostiach s novinárskou produkciou.

Výška dôchodku po novom: Patricia Ďurišková z Pravdy uvádza (opäť raz...) skreslené údaje v článku o Kaníkovom návrhu dôchodkovej reformy. Píše (mimochodom, v článku spomínané INEKO je sponzorom tejto stránky, ako aj zmluvným odborným oponentom dôchodkovej reformy ministerstva práce):

“Kaník pripustil, že môžu byť ľudia, ktorí si nenašetria ani v kapitalizačnom pilieri potrebnú sumu, a v penzii budú odkázaní na sociálne dávky. "Je to však veľmi malá skupina ľudí, ktorí väčšinou nepracovali," tvrdí Kaník. Podľa kalkulačky na výpočet penzie v druhom systéme inštitútu INEKO však dnešný štyridsiatnik, ktorý zarába mesačne 11-tisíc korún, by po 22 rokoch sporenia (dôchodkový vek je 62 rokov) mal nárok na penziu len 2819 korún. Pritom minimálny dôchodok má byť 1,2-násobok životného minima, teda vyše 5000 korún.”

Problém je v tom, že spomínaný 40tnik by k tým 2819Sk dostal aj úspory za 20 rokov odvodov doteraz a 50% z priebežného systému z ďalších 22 rokov príspevkov. Takže výsledný dôchodok preňho by bol rádovo ako 10tisíc korún, a nie 2800Sk (a ak bol doteraz stále nezamestnaný, mal by penziu okolo 5tisíc). Pritom v boxe pri hlavnom článku (nie online) to má autorka veľmi dobre vysvetlené.

PS Na rovnakú tému má článok aj Tomáš Velecký zo SME. Chýba mu vysvetlenie, prečo Kaník posúva ohlasovaný štart reformy o rok, z 2004 na 2005. Kde je kontrola sľubov?

Skrytá dobrá správa: Katarína Dzurillová z Pravdy našla podľa mňa veľmi zaujímavú vec, no Pravda ju zahrabala do zdravotníckej témy na spodok tretej strany pod nepodstatný titulok. Ide o enormný nárast návštev ľudí u lekárov na prevenciu, ktorý začal minulý rok. Jedna citovaná lekárka to dáva do súvisu s poplatkami. Možno je to ono, v každom prípade je to veľká vec, veď všetci dokola opakujú, že viac prevencie môže viesť k miliardovým úsporám. Pozrie sa na to niekto dôkladne?

Reportáž z Izraela: o nelegálnych židovských osadách napísala Jana Mikušová zo SME, je to veľmi zaujímavé čítanie. Tiež dobrá je Mikušovej analýza slovenskej politiky voči Izraelu.

Prieskum o potratoch: cituje SME od Markízy, no nedozvedeli sme sa ako bol prieskum robený a kedy – na začiatku diskusie, či len pred týždňom či kedy vlastne?

Listy: Konštantín Čikovský z TRENDU reaguje na moju pondelkovú kritiku článku Jany Stovíčkovej:

“Tie dovolenky som redigoval ja, 102 percent je skutočne príliš veľa, samozrejme, šlo o zaokrúhľovanie.
Neberiem však poznámku k titulku. Takéto zjednodušenie je podľa mňa akceptovateľné, najmä v situácii, keď to píše človek, ktorý ten prieskum pozná detailne a vie, že tých, ktorí sa nevyjadrili je minimum a medzi nimi je väčšina ľudí, ktorí neodpovedali, pretože sa hanbia, že nemajú na dovolenku. Ono to je vždy problém, či dať o odsek viac informácií o veci alebo o odsek viac detailov k metodológii.”


Ok..hoci obzvlášť veci z titulkov by mali byť jasne podopreté článkom, a tu to tak nie je.
gabriel // 4:13 PM


______________________

Tuesday, July 15, 2003:

Je nejaký rozdiel medzi jednotným a množným číslom?:Ministerstvo zrejme nechce mať svojich ľudí v Bruseli,“ znie titulok Pravdy článku Jozefa Sedláka. V skutočnosti sa píše nie o ľuďoch, ale o jednej osobe. Autor ani nedáva dostatok priestoru pre ministerstvo na reakciu na údajné handrkovanie sa o mzdu s dotyčnou pracovníčkou.

PS Podobne nepresvedčivý článok napísala Daniela Balážová z Pravdy. Celý je založený na jednom anonymnom zdroji bez akejkoľvek konfrontácie s dotknutými osobami (jeden tam je, ale nehovorí k veci), a názor toho zdroja je dokonca rovno v spravodajskom titulku.

Prvýkrát sex u dievčat: Čitateľ Daniel ma upozornil na článok Soni Rebrovej v SME, ktorý cituje štatistiky rôzne:

“Medzi 14-tym a 16-tym rokom má už takmer polovica dievčat za sebou plnohodnotný sexuálny styk....vo veku 17 rokov má za sebou viac ako tretina dievčat prvý sexuálny styk, v osemnástich už viac ako polovica.”

Oprava týždňa od The Associated Press: Táto teda stojí za úplné odcitovanie:

Correction: EU-Berlusconi Story

BRUSSELS, Belgium - In a July 2 story about Italian Premier Silvio Berlusconi's appearance at the European Parliament, The Associated Press erroneously reported that Green party member Monica Frassoni had likened Berlusconi to Attila the Hun.

The AP report, based on a simultaneous English translation of Frassoni's remarks in Italian, quoted her as saying: "Many people have been worried at your arrival, as an Attila of the Union."

But in the official EU transcript in Italian, released Thursday, Frassoni spoke of concerns about Berlusconi's arrival "alla guida dell'unione."

The EU translation office said "at the tiller of the Union" is an accurate translation of the phrase.


AP sa opravila po 24 hodinách.
gabriel // 11:48 AM


______________________

Monday, July 14, 2003:

Slováci a dovolenky:Polovica Slovákov nedovolenkuje,“ znie titulok článku Jany Stovíčkovej v TRENDE. Ide o zistenia z prieskumu verejnej mienky v roku 2002, prečo teda nenapísať „nedovolenkovala v minulom roku“? Rok 2002 bol aj tak dosť špecifický divokým rastom reálnych miezd, takže neviem, prečo sa tie čísla v celom článku zovšeobecňujú na nejaký trend. Ani s tou polovicou to nie je v poriadku – podľa prieskumu 51,5% ľudí buď minulý rok nedovolenkovala alebo neodpovedali na otázku, takže koľko ľudí nedovolenkovalo ani nevieme. Naviac koláčový graf k článku dáva dokopy 102% - zaokrúhľovanie asi nie je ideálne.

PS Montážne podniky na mexicko-americkej hranici sú maquiladoras, nie maquilladoras, ako opakovane v článku píše Roman Schönwiesner v TRENDE.

Platy poslancov miest a krajov: fajn prehľad urobila Pravda, hoci s analýzou čísel je to horšie – slovo nedostal jediný poslanec, ktorý by mohol zvyšovanie odmien vysvetliť...
gabriel // 1:54 PM


______________________


This site is powered by Blogger because Blogger rocks!

Weblog Commenting by HaloScan.com









"I always turn to the sports page first…. They record people’s accomplishments; the front page, nothing but man’s failure."
Earl Warren, former Chief Justice, US Supreme Court, 1968


Hlavny sponzor projektu:
INEKO

Podporuje:
Slovakia Online


O projekte

Listy Citatelov

Komentare

Linky

Kontakt
slovakpresswatch@hotmail.com
Archives
08/04/2002 - 08/11/2002 08/11/2002 - 08/18/2002 08/18/2002 - 08/25/2002 08/25/2002 - 09/01/2002 09/01/2002 - 09/08/2002 09/08/2002 - 09/15/2002 09/15/2002 - 09/22/2002 09/22/2002 - 09/29/2002 09/29/2002 - 10/06/2002 10/06/2002 - 10/13/2002 10/13/2002 - 10/20/2002 10/20/2002 - 10/27/2002 10/27/2002 - 11/03/2002 11/03/2002 - 11/10/2002 11/10/2002 - 11/17/2002 11/17/2002 - 11/24/2002 11/24/2002 - 12/01/2002 12/01/2002 - 12/08/2002 12/08/2002 - 12/15/2002 12/15/2002 - 12/22/2002 12/22/2002 - 12/29/2002 12/29/2002 - 01/05/2003 01/05/2003 - 01/12/2003 01/12/2003 - 01/19/2003 01/19/2003 - 01/26/2003 01/26/2003 - 02/02/2003 02/02/2003 - 02/09/2003 02/09/2003 - 02/16/2003 02/16/2003 - 02/23/2003 02/23/2003 - 03/02/2003 03/02/2003 - 03/09/2003 03/09/2003 - 03/16/2003 03/16/2003 - 03/23/2003 03/23/2003 - 03/30/2003 03/30/2003 - 04/06/2003 04/06/2003 - 04/13/2003 04/13/2003 - 04/20/2003 04/20/2003 - 04/27/2003 04/27/2003 - 05/04/2003 05/04/2003 - 05/11/2003 05/11/2003 - 05/18/2003 05/18/2003 - 05/25/2003 05/25/2003 - 06/01/2003 06/01/2003 - 06/08/2003 06/08/2003 - 06/15/2003 06/15/2003 - 06/22/2003 06/22/2003 - 06/29/2003 06/29/2003 - 07/06/2003 07/06/2003 - 07/13/2003 07/13/2003 - 07/20/2003 07/20/2003 - 07/27/2003 07/27/2003 - 08/03/2003 08/03/2003 - 08/10/2003 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004 11/28/2004 - 12/05/2004 12/05/2004 - 12/12/2004 12/12/2004 - 12/19/2004 12/19/2004 - 12/26/2004 01/01/2006 - 01/08/2006



TOPlist