Slovak Press Watch

Saturday, August 02, 2003:

Basic math watch: Jana Morháčová z Pravdy počíta:

“Len za prvý polrok sa podarilo Orangeu pritiahnuť ďalších 130-tisíc spotrebiteľov, EuroTelu niekoľko desiatok tisíc.”

V priloženej tabuľke (nie online) ale EuroTelu pribudlo 14 tisíc zákazníkov.

Drahšie diaľničné známky:Viac diaľnic si vynúti drahšie známky” je titulkom článku Juraja Javorského v SME. Vlastne ide o argumentáciu ministerstva dopravy. Lenže podľa článku drahšie známky budú znamenať zvýšené príjmy o 400 mil. Sk, kým viac kilometrov diaľnic znamená vyššie náklady na údržbu o 150 mil. Sk. Takže to vysvetlenie až také dobré nie je.

Plagiátorstvo zahraničných zdrojov: Kateřina Zachovalová napísala pre internetový magazín v angličtine o východnej Európe Transitions Online (PS Pre Transitions Online som v minulosti napísal pár článkov, a ešte aj teraz im občas prekladám vybrané články zo slovenskej tlače) zaujímavý príbeh o korešpondentovi MF Dnes, ktorý pokrýval nedávnu vojnu v Iraku – a z času na čas si zobral citát či popis situácie z práce iných novinárov bez uvedenia ich zdroja. Z článku vyplýva, že takéto metódy nie sú celkom cudzie ani iným českým novinárom.

A ani slovenským, hovorí moja skúsenosť. Denník Pravda sa mi zdá v tomto smere dosť dôsledný, SME menej. Príklad zo včerajška- Jana Mikušová zo SME:

JERUZALEM - Palestínska samospráva a izraelská vláda sa v noci na včera nedohodli na tom, z ktorých dvoch ďalších palestínskych miest sa stiahnu vojaci židovského štátu...Na stredajšom nočnom stretnutí Dahlan odmietol izraelskú požiadavku na odzbrojenie palestínskych militantov. „Odzbrojenie militantov je izraelský koncept a my ho odmietame,“ povedal a oznámil, že kým sa neskončí prímerie, samospráva nebude zatýkať extrémistov...

Podpísaná Jana Mikušová. Naozaj to napísala z Jeruzalema, a bola na tej tlačovke? Ak nie, kde je zdroj, z ktorých tie informácie má?
gabriel // 6:26 PM


______________________

Friday, August 01, 2003:

Markíza vs KDH: Mirka Kernová zo SME informuje o zaujímavej správe mimovládneho MEMO’98 o zaujatí spravodajstva TV Markíza v spore ANO vs KDH. Uvádza konkrétne príklady, čo je podľa mňa oveľa účinnejšie ako málo hovoriace kvantá čísel z minulých správ.

Názory podnikateľov na korupciu: sú témou článku Mirky Kernovej zo SME. Vychádza z prieskumu kolegov od Transparency International Slovensko, ktorý bol...článok nám túto základnú informáciu neponúka (PS Bolo to v marci 2003 – tu je pdf verzia sumárov a výsledkov). Mimochodom, v tabuľkách o indexe korupcie CPI chýba škála a označenie, aké číslo znamená najmenšiu korupciu a aké maximálnu.

V článku sa píše hneď v druhom odstavci:

“Medzinárodný menový fond tvrdí, že zvýšenie korupcie o jedno percento môže znížiť výkon ekonomiky od 0,3 do 1,8 percenta, lebo do ceny tovaru sa premietajú úplatky.”

To znie zaujímavo – ale ako je tá korupcia podľa MMF meraná, teda čo narastie o jedno percento? Ako si to mám predstaviť?

Kernová ďalej píše:

“Prieskum ukázal, že podnikatelia dávajú peniaze politickým stranám zo zištných dôvodov. Zo stovky náhodne vybratých topmanažérov až 55 verí, že najčastejším motívom finančnej podpory politickej strany je snaha získať verejnú zákazku a iné výhody pre firmu.”

Zase: prvá veta nie je podložená tou druhou. Tá druhá totiž hovorí, ako to podnikatelia vnímajú, čo nemusí znamenať, že to tak aj je, ako tvrdí veta prvá (a podtitulok celého článku). Už som spomínal naše prieskumy v INEKO o ekonomickej situácii. Britský The Economist mal pred časom iný príklad: kriminalita v Británii klesá, no takmer dve tretiny ľudí si myslí, že stúpa.

Zdaniť odchodné policajtom?: Robert Kadlečík z Pravdy opäť používa rovnakú metódu uvažovania ako pred pár dňami:

“...Za necelý rok, čo šéfuje rezortu vnútra Vladimír Palko, ide už o tretí pokus policajtov zabrániť prijatiu nejakej - podľa nich nevýhodnej - zmeny... ide opäť...o odchodné. Po zavedení jednotnej devätnásťpercentnej dane by sa totiž malo zdaňovať aj to.... Rezort však tvrdí, že policajti zdanením neprerobia. Bez ohľadu na to, či je viac pravdy na strane policajtov... Rezort by... nemal iba tak hazardovať s odchodom tých starších a skúsenejších. “

Karhať Palka za hazardovanie je trochu divné, keď pripustím, že môže mať pravdu, že policajti nebudú mať horšie podmienky...

SPW v Reflexe: Český týždenník Reflex sa v minulotýždňovom čísle 30/2003 zmienil o Slovak Press Watch, už je ten článok aj na webe (pozri printová verzia č.30, “Jak funguje tisková samoregulace”).
gabriel // 3:34 PM


______________________

Thursday, July 31, 2003:

Mešity v Španielsku: Fedor Gál píše pre Domino fórum stĺpček. V tom najnovšom ($) je aj toto o novinároch:

“...sú tu takí, ktorí mi zavolajú okolo obeda, či nechcem prísť večer do televízie porozprávať o otvorení prvej moslimskej mešity v Španielsku po päťsto rokoch, alebo o rodinných víkendoch v supermarketoch. Neprekáža im, že o isláme viem málo a do supermarketov nechodím.”

Tie informácie o prvej novej mešite v Španielsku po 500 rokoch sú ale podľa všetkého nesprávne. AP sa neskôr opravila – a niektoré médiá si to zjavne nevšimli:

GRANADA, Spain - In a July 10 story about a new mosque, The Associated Press reported erroneously that it was the first mosque to open in Spain since Moorish rule ended more than 500 years ago. It was the first mosque to open in Granada in that time span. Mosques have previously opened elsewhere in Spain.

Ombudsman v NYT: The New York Times sa nakoniec predsa len rozhodli zriadiť post ombudsmana, ako to už funguje v mnohých amerických novinách. Ide o reakciu na kauzu Jayson Blair. Ombudsman by mal slúžiť ako kontakt sťažností čitateľov na noviny, posudzovať ich kritiku, a brať editorov na zodpovednosť vo vlastných komentároch v novinách.
gabriel // 2:27 PM


______________________

Wednesday, July 30, 2003:

Kto odchádza zo Slovenska?:Firma odišla zo Slovenska pre zlé podmienky a byrokraciu,“ znie titulok SME k článku Tomáša Veleckého na prvej strane. Z textu vyplýva, že ide o nemeckú energetickú firmu RWE, ktorá

„sa rozhodla odložiť svoje zámery v stredoeurópskom regióne okrem iného aj vinou slovenskej byrokracie. Prekážalo jej napríklad to, že všetky zmluvy u nás musí uzatvárať v slovenskom jazyku, ale nepáčili sa jej ani povinnosti súvisiace so zamestnávaním ľudí.”

Takže žiadny odchod, ale zrušenie expanzie. RWE totiž na Slovensku už pôsobí vo Východoslovenskej energetike a v Nafte Gbely, a nič nenasvedčuje tomu, že by chcela odísť (Velecký tiež píše, že RWE je aj jedným z konzorcia majiteľov SPP, ale to si asi mýli s Ruhrgasom).

Druhá vec je, že zameranie článku na slovenskú byrokraciu a zlé podmienky ako dôvod zastavenia expanzie nie je dokázané. Vo vyhlásení RWE sa totiž toto konštatuje všeobecne o 6 krajinách východnej Európy, ale nič špecifické o Slovensku. Ak by bol totiž hlavný problém v Slovensku, RWE ho pokojne mohla obísť a urobiť ústredie u susedov. Podľa mňa sa mal novinár informovať priamo v RWE čo konkrétne majú na Slovensko a až tak písať článok o prekážkach podnikania na Slovensku.

PS Inak jeden z oficiálnych dôvodov RWE, že “zmluvy u nás musí uzatvárať v slovenskom jazyku” sa mi zdá trochu smiešny. Aj to by si zaslúžilo hlbšie pátranie po skutočných dôvodoch.

Bush, Irak a Niger: Spinsanity je výborná stránka troch Američanov venujúca sa odhaľovaniu zavádzajúcej rétoriky či už zo strany politikov alebo médií v USA. Má vysoký krediť aj u konzervatívcov aj u liberálov pre svoju objektivitu. Veľmi zaujímavým je posledný stĺpček Spinsanity týkajúci sa debaty o pravdivosti či nepravdivosti teórie, že Saddám sa snažil doviesť z Nigeru urán pre svoj program jadrových zbraní. Podľa Spinsanity množstvo novinárov a politikov poskytuje skreslené, alebo priamo klamlivé informácie.

A týka sa to aj nás. Dnes napríklad Michal Havran zo SME píše:

“Nepresné informácie o uráne z Nigeru, ktorý vraj Saddám chcel kúpiť, prerástli do škandálu. Prezident George Bush ich totiž zaradil do každoročnej správy o stave únie.”

Podobne Sally Jonesová v Pravde pred dvoma týždňami:

“...Biely dom nedávno pripustil, že v prejave prezidenta o stave národa nemala byť zmienka o snahe Iraku nakúpiť v Nigeri urán na výrobu jadrovej bomby.”

Bush vôbec Niger nespomenul, hovoril o Afrike. A navyše stále nevieme, či zaradil “nepresné informácie,” lebo hovoril o zisteniach britských tajných služieb, a tie stále trvajú na svojom. Američania priznali, že zaradenie britských zistení do správy Busha bola chyba, keďže im veľmi neverili, to ale nič nehovorí o tom, či tie zistenia samotné sú alebo nie sú presné.
gabriel // 2:38 PM


______________________

Tuesday, July 29, 2003:

Ženisti do Iraku: Luboš Palata z Pravdy v komentári píše o rozhodnutí slovenskej vlády vyslať ženistov do Iraku:

“...Napriek všetkým rizikám, ktoré z irackej misie hrozia, je nevyhnutné, aby Slováci v Iraku teraz boli. Aj keď sa v tejto krajine ešte bojuje, treba napraviť vojnové škody a nastoliť normálne pomery.... je otázne, či sa vláda predtým, ako poslala ženistov na mierovú misiu do pokračujúcej vojnovej vravy, nemala ešte raz nad tým zamyslieť. "

Vôbec nerozumiem. Načo sa ešte raz zamyslieť, keď konám podľa Palatu správne?

Okrem toho Palata na začiatku píše:

Slovenskí ženisti odlietajú do Iraku, v ktorom sa vojna nielenže neskončila, ale možno sa len teraz naozaj začína. Navyše tam budú v nelichotivej pozícii okupantov, pretože práve tak vníma väčšina Iračanov aliančné sily.

Naozaj ich vidia ako okupantov? Odkiaľ to vieme? Zo správ médií sústrediacich sa hlavne na konflikty to tak môže vyzerať, ale to nič nehovorí o väčšine Iračanov. Žiadne reprezentatívne prieskumy sa v Iraku nerobili, keď ani neexistujú spoľahlivé demografické čísla. Zatiaľ najlepšie čo máme je kvázi-reprezentatívny prieskum zo začiatku júla obyvateľov Bagdadu robený renomovaným britským pollsterom YouGov. Výsledky:

“What, though, do the people of Baghdad think of the Americans today, three months after they occupied their city? More people feel friendly (26 per cent) than hostile (18 per cent), but fully 50 per cent feel “neither friendly nor hostile”. ... despite the criticisms, fears and acute day-to-day problems, only 13 per cent want the Americans and British troops to leave immediately. As many as 76 per cent want them to stay for the time being – with a majority, 56 per cent, wanting them to remain for at least 12 months... “

Irak samozrejme nie je Bagdad, juh je asi proti Američanom/Britom viac naladený, na druhej strane si od Saddáma tiež vytrpeli svoje...A Kurdi na severe sú notoricky pro-americkí. Tak či tak, väčšinové videnie Američanov ako okupantov sa mi vidí minimálne nepotvrdené.

Úvaha dňa: Palatov kolega Robert Kadlečík píše o Ruskovom obvinení KDH z údajného zneužívania vyšetrovateľov na politické ciele:

“Ťažko povedať, čo je na Ruskových dedukciách správne a čo nie. V každom prípade však líder ANO takýmito ťahmi prinajmenšom zneužíva svoje postavenie na to, aby donekonečna hľadal toho "správneho", ktorý by ho mal vyšetrovať. “

Tak moment – ak má Rusko pravdu a dovoláva sa spravodlivého vyšetrovania, aj tak zneužíva svoje postavenie??

Biznis a sucho: Peter Schutz zo SME napísal užitočný komentár o vplyve počasia na podnikanie – veď poľnohospodári v tom nie sú až takí výnimoční, prečo si teda zaslúžia štátnu pomoc? Radovan Kazda už v spomínal v SME príklad vlekárov, ktorým vláda akosi za nedostatok snehu nepomáha. Mohol spomenúť aj kúpaliská, kde to vraj doteraz nebolo veľmi dobré. A čo výrobcovia piva a minerálok, ktorým naopak teplé počasie pomohlo, nemali by sme potom na nich uvaliť nejakú extra daň? A výrobcovia klimatizácie?

Basic math watch: Mirka Kernová zo SME napísala celkom zaujímavý článok o zmenách v národnostnom zložení obcí za posledných 10 rokov, keď sa podľa priloženej tabuľky počet “rómskych” obcí znížil z 57 na 53, a “maďarských” z 512 na 500. V článku Kernová počíta:

“Počet obcí s maďarskou menšinou sa znížil z 512 na 501... O tri obce poklesol aj počet rómskych obcí.”
gabriel // 3:48 PM


______________________

Monday, July 28, 2003:

Mediálne partnerstvo 2: Český týždenník Reflex prináša zaujímavý príbeh ("Good bye, MF Dnes" - pozri okno najnovšie články) o údajnej dohode denníka MF Dnes neuverejňovať žiadnu negatívnu správu o filmovom festivale v Karlových Varoch počas jeho trvania, čo malo za následok výpoveď spoluautorky pripravovaného kritického článku Sabiny Slonkovej. MF Dnes ale podľa Reflexu tvrdí, že daný článok nebol dopracovaný.

Minulý týždeň som spomínal neférovosť Pravdy a Domina fórum pri referovaní o festivale bez odkrytia svojich obchodných vzťahov k festivalu. Je náhoda, že ani jedno z médií neinformovalo o jedinom vážnom zranení na festivale?? Dozvedeli sme sa o tom napríklad v SME, ktorý mediálnym partnerom Pohody nebol...

Globálny prieskum verejnej mienky: pravidelne robí americký Pew Research Center, ten posledný bol v máji a týkal sa vojny v Iraku, hodnotenia demokracie, súdov, korupcie, úlohy náboženstva, globalizácie. Je tam kopa zaujímavých čísel, a prieskum zahŕňa aj Slovensko, ČR a 42 ďalších krajín, dá sa to teda pekne porovnávať. Určite sa to dá využiť v množstve článkov.

Jedno zo zistení prieskumu: 2/3 Slovákov považuje slobodu tlače za veľmi dôležitú pre svoju krajinu – a 19% si myslí, že Slovensko túto vlastnosť spĺňa „veľmi dobre,“ ďalších 49% že „vcelku dobre“ (v ČR je to 28+47, Rusku 14+44, USA 41+43..).

Alebo: Slováci patria medzi krajiny najviac oceňujúce vplyv WTO, IMF a Svetovej Banky – ako dobrý ho vidí 74%... 68% si myslí, že homosexualita ako spôsob života by mal byť spoločnosťou akceptovaný....15% tvrdí, že za posledný rok dali štátnemu úradníkovi úplatok či dar veľmi alebo dosť často...Kým v roku 1991 spolu 27% ľudí považovalo vplyv zahraničných veľkých firiem na Slovensko veľmi alebo vcelku dobrý, v roku 2002 to bolo 71%...

Konanie pred Tlačovou radou SR: za prvé štyri (?) mesiace tohto roka sú prípady už na jej webstránke, je ich spolu 11. Nerozumiem celkom, prečo vo viacerých nie sú uvedené mená sťažovateľov, hoci periodiká a ich novinári obvinení z neetického konania sú menovaní vždy. Zdá sa mi férové uviesť vždy aj meno sťažovateľa. Inak prečo sa o rozhodnutiach TR nedozvieme v novinách, keď sa k tomu dokonca podľa štatútu rady vydavatelia zaviazali?
gabriel // 2:32 PM


______________________


This site is powered by Blogger because Blogger rocks!

Weblog Commenting by HaloScan.com









"I always turn to the sports page first…. They record people’s accomplishments; the front page, nothing but man’s failure."
Earl Warren, former Chief Justice, US Supreme Court, 1968


Hlavny sponzor projektu:
INEKO

Podporuje:
Slovakia Online


O projekte

Listy Citatelov

Komentare

Linky

Kontakt
slovakpresswatch@hotmail.com
Archives
08/04/2002 - 08/11/2002 08/11/2002 - 08/18/2002 08/18/2002 - 08/25/2002 08/25/2002 - 09/01/2002 09/01/2002 - 09/08/2002 09/08/2002 - 09/15/2002 09/15/2002 - 09/22/2002 09/22/2002 - 09/29/2002 09/29/2002 - 10/06/2002 10/06/2002 - 10/13/2002 10/13/2002 - 10/20/2002 10/20/2002 - 10/27/2002 10/27/2002 - 11/03/2002 11/03/2002 - 11/10/2002 11/10/2002 - 11/17/2002 11/17/2002 - 11/24/2002 11/24/2002 - 12/01/2002 12/01/2002 - 12/08/2002 12/08/2002 - 12/15/2002 12/15/2002 - 12/22/2002 12/22/2002 - 12/29/2002 12/29/2002 - 01/05/2003 01/05/2003 - 01/12/2003 01/12/2003 - 01/19/2003 01/19/2003 - 01/26/2003 01/26/2003 - 02/02/2003 02/02/2003 - 02/09/2003 02/09/2003 - 02/16/2003 02/16/2003 - 02/23/2003 02/23/2003 - 03/02/2003 03/02/2003 - 03/09/2003 03/09/2003 - 03/16/2003 03/16/2003 - 03/23/2003 03/23/2003 - 03/30/2003 03/30/2003 - 04/06/2003 04/06/2003 - 04/13/2003 04/13/2003 - 04/20/2003 04/20/2003 - 04/27/2003 04/27/2003 - 05/04/2003 05/04/2003 - 05/11/2003 05/11/2003 - 05/18/2003 05/18/2003 - 05/25/2003 05/25/2003 - 06/01/2003 06/01/2003 - 06/08/2003 06/08/2003 - 06/15/2003 06/15/2003 - 06/22/2003 06/22/2003 - 06/29/2003 06/29/2003 - 07/06/2003 07/06/2003 - 07/13/2003 07/13/2003 - 07/20/2003 07/20/2003 - 07/27/2003 07/27/2003 - 08/03/2003 08/03/2003 - 08/10/2003 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004 11/28/2004 - 12/05/2004 12/05/2004 - 12/12/2004 12/12/2004 - 12/19/2004 12/19/2004 - 12/26/2004 01/01/2006 - 01/08/2006



TOPlist