Slovak Press Watch

Saturday, October 25, 2003:

Následky havárie autobusu: Agentúra Associated Press uviedla minulý týždeň pôvabnú opravu:

„Correction: Bus Accident Story
TALLULAH, La. - In an Oct. 13 story about a church bus wreck, The Associated Press reported erroneously that the impact drove the bus engine against the steering wheel. It did not. The engine is not in the front of the bus.“


Ouch.

Titulky, titulky, titulky: Pravda dnes uvádza: SDKÚ neplatila dane.“ Pri takom titulku by som čakal, že pôjde o výrok nejakého oficiálneho orgánu (ktorý by navyše nebol v kauze nejako zamotaný). V skutočnosti je to podozrenie jednej mimovládky, SDKÚ to popiera. Prečo sa Pravda v titulku i článku (Vlado Gábor) stavia na jednu stranu??

Ešte podivnejší spravodajský titulok zvolil editor v SME: „Zlé správy z Bagdadu.“ Správa ČTK hovorí o zabitých amerických vojakoch i irackých civilistoch. Ktorá je zlá či dobrá správa záleží od veľa vecí, napríklad aj od vnímania roly USA v Iraku. Komentovanie správ by si SME mal nechať na názorovú stranu a nepliesť to do spravodajstva.

Inak mnohí novinári mi hovoria, že často kritizujem titulky neoprávnene. Že priestorové či grafické limity nedovoľujú vystihnúť články dobre, a že preto by sa titulky nemali tak prísne hodnotiť. Niečo na tom bude, ale len do istej miery. Keď sa chce, aj titulkovanie by mohlo byť oveľa lepšie.

Dá sa hrať s podtitulkami (úvodným odstavcom), nadtitulkami, s celou grafikou, veľkosťou novín, tie limity si dáva každý sám. Nehovoriac o tom, že sa dá rezervovať extra 15 min na titulky, keď sa chce. Nejaké optimum tam bude, grafika a chytľavosť vs výstižnosť a pravdivosť. Mne sa ale zdá, že naši novinári príliš ustúpili od tej pravdivosti. A kritizujem to preto, lebo pre mnohých čitateľov sú titulky jediným zdrojom informácie k článku.

PS Nikdy som nevravel, že titulok sa píše ľahko - je to fuška, v slovenčine obzvlášť.
gabriel // 6:00 PM


______________________

Friday, October 24, 2003:

Dzurinda vs NBÚ: Aj Pravda aj SME hovoria dnes v titulkoch, že Dzurinda mal či čítal niečo nezákonné. Keďže to zistila kontrola NBÚ, s ktorej bývalým šéfom mal Dzurinda hlavný spor, bolo by namieste to zohľadniť v titulkoch, napríklad „NBÚ: Dzurinda čítal, čo nemal“ a podobne. A opäť chýbajú vyjadrenia nezávislých právnikov, ktoré by mohli vniesť viac svetla do prípadu.

Ako sú na tom naši penzisti?: Patricia Ďurišková z Pravdy píše:

„Priemerne 8 471 korún mesačne by mal mať slovenský dôchodca na živobytie, aby ho v EÚ nepovažovali za chudobného. Dnes sú však dôchodky nižšie o takmer dvetisíc korún. Za "slušný" dôchodok odborníci považujú, keď dosahuje 60 percent platu, teda v celoštátnom priemere práve spomínaných 8 471 korún... Momentálne penzia predstavuje 46 % z priemernej mzdy...“

Myslí sa z priemernej hrubej mzdy, ako to potvrdzuje aj pekná tabuľka (nie online). A koho teda v EÚ považujú za chudobného? Ďuriškovej to hovorí v rozhovore sociologička Z.Kusá:

„Dá sa povedať, koľko peňazí by mal mať dôchodca na normálny život?
- Nepriamo áno. V štatistikách EÚ sa pracuje so zvýšenou hranicou tzv. peňažnej chudoby. Prah chudoby sa zvýšil z 50 na 60 percent priemerného čistého príjmu.“


Čistého príjmu. Teda nie hrubého, ako si to Ďurišková pletie v priľahlom článku. A pomer priemerného dôchodku k priemernej čistej mzde (v podstate čistý príjem pre veľkú väčšinu) je jasne nad 50% aj u nás, tých 60% by robili priemerné dôchodky 6 744Sk, nie tých 8 471Sk.

Druhou výčitkou materiálu o dôchodkoch je, že Ďurišková vôbec neskúma, koľko by alternatívne zvýšenia dôchodkov budúci rok stáli. Ako jednu z možností opisuje aj návrh opozičného poslanca Tkáča zvýšiť dôchodky o pár tisíc korún...čo by stálo miliardy a je jasne celkom od veci, Ďurišková sa však na náklady takéhoto návrhu nepýta, ako keby bol aj reálnou alternatívou. Určite nie je, no Tkáčov návrh sa tvári ako rovnocenný rovno v titulku "Dostanú penzisti dvesto či dvetisíc korún?"
gabriel // 3:25 PM


______________________

Thursday, October 23, 2003:

Limity na predpisovanie liekov:Lekári majú pacientom lieky predpisovať len na mesiac,“ hlási SME na prvej strane. V článku Barbora Tancerová píše:

„Od začiatku mesiaca musia chronicky chorí pacienti chodiť k lekárovi častejšie. Nový predpis ministerstva zdravotníctva obmedzil počet balení liekov, ktoré môže lekár predpísať na jeden recept. Pacient tak chodí do ambulancie častejšie a častejšie zaplatí dvadsať korún za recept. Doteraz mohli lekári pri stabilizovaných pacientoch predpísať lieky aj na dlhšie obdobie.... Problém môže nastať, ak chronicky chorý pacient odchádza na dlhšiu dovolenku, do kúpeľov a podobne...“

Čitateľ ma upozornil, že článok vyvodzuje nepodložené závery. Obmedzenie balení na recept neznamená, že lekár nemôže vypísať lieky aj na dlhšiu dobu ako mesiac – akurát musí vypísať viac receptov, a pacient si ich zaplatiť. Takže titulok je celkom mimo, a žiadne nové problémy s dovolenkami atď. nevznikajú.

ANO vs KDH: sa sporili o zákone o špeciálnom súde a prokuratúre. Vanda Vavrová z Pravdy videla súboj takto:

včera - „Ruskova aliancia ustúpila kresťanským demokratom

„Ruskova aliancia ustúpila požiadavkám ministra z KDH Daniela Lipšica. Koalícia sa tak po dlhých hádkach dokázala dohodnúť na presadení zákona o špeciálnom súde a prokuratúre...“

dnes – „ANO zmiernila zákon o špeciálnom súde

„Špeciálna prokuratúra a súd, ktoré vzniknú od prvého mája, nebudú preverovať politikov za ich činy, ktoré spáchali, keď neboli v ústavnej funkcii. Vyšetrovaniu špeciálneho úradu sa tak vyhne napríklad aj Pavol Rusko v kauze vydierania podnikateľa Františka Mojžiša. Návrh, aby sa špeciálnemu úradu obmedzili právomoci v súvislosti s kauzami politikov, dala ANO. Tým podmienila svoju podporu zákonu o špeciálnom súde a prokuratúre....“

Kto komu teda ustúpil? Čo tak použiť slovo kompromis, a napísať to v jednom dobre spracovanom článku?

Čísla z klobúka?:Školy dostanú len polovicu učebníc, ktoré potrebujú,“ hlási titulok Pravdy. Od tohto faktu sa odvíja celý článok, aké ťažké že to naši žiaci majú atď. A odkiaľ vieme o tej polovici potrebných učebníc?: „niektorí odborníci odhadujú.“ Kto je to, ako to odhadovali – nula bodov. Tomu mám veriť?

Široký-Chemolak-Perex-Pravda: Už som o tom písal viackrát, ale v Pravde to stále neberú vážne. Uverejniť tlačovú správu o „poprednom výrobcovi“ Chemolaku bez poučenia, že je to firma majetkovo previazaná na vydavateľa Pravdy firmu Perex, znamená vystavovať sa podozreniu, že spravodajstvo denníka sa dá kúpiť. Asi to nikomu nevadí.

Titulok dňa:Pneumatiky sú dôležitejšie, ako si vodiči myslia,“ píše SME (reč je o zimných pneumatikách). Názorový titulok, ktorý ani nie je nijako v článku potvrdený. Ok, používa ich pätina vodičov, ale pneumatiky aj dačo stoja. V čom to vodiči podceňujú, ako to vieme dokázať? Taký titulok by som tak čakal od výrobcu pneumatík vo svojej reklame.

Jano Tóth ako poradca: Pre upresnenie včerajšej informácie, Tóth je členom kolégia ministra financií, čo je externý poradný orgán. Ide o neplatené členstvo.
gabriel // 2:55 PM


______________________

Wednesday, October 22, 2003:

Titulok dňa:V Rimavskej Sobote pribúda týraných žien,“ hlasá titulok Pravdy. Článok Števa Rimaja však nič také netvrdí:

„V okrese Rimavská Sobota má viac ako polovica žien osobné skúsenosti s domácim násilím a týraním zo strany svojich partnerov. Vyplýva to z dotazníka, ktorý bol doručený náhodne vybraným ženám z regiónu...“

Trend (nárast, pokles, bez zmeny) je jedna vec, aktuálny stav druhá vec. Titulok hovorí o trende, článok len o stave. Inak ten dotazník z popisu vôbec nevyzerá na reprezentatívny prieskum, takže to tvrdenie o polovici žien by som vôbec nebral vážne.

Oprava týždňa: Pravda uverejňuje veľmi zaujímavú opravu:

""Oprava. Dňa 30. júla 2001 bolo v našom denníku v článku Dagmar Úradníkovej s názvom Podivná hra okolo kafilérií uverejnené nepravdivé tvrdenie, že sme mali vopred dohovorený termín s konateľom spoločnosti N-ADOVA s. r. o., Ing. Eugenom Árvayom a napriek tomu sa nám s ním nepodarilo skontaktovať. Takýto kontakt sa ani nemohol uskutočniť z toho dôvodu, že sme s Ing. Eugenom Árvayom, ani s jeho sekretárkou žiadny termín dohovorený nemali. Za uverejnenie nepravdivých údajov sa ospravedlňujeme." "

Celé je to uverejnené v úvodzovkách, takže to vyzerá, že ide o výsledok súdnej či mimosúdnej dohody. Zišlo by sa zo strany Pravdy aj nejaké vysvetlenie čitateľom, ako k tej chybe došlo (jednoducho si to vymyslela či tam bolo nedorozumenie) a akú sankciu voči novinárke uplatnili. A vôbec, to trvá Pravde viac ako dva roky opraviť sa? Či Árvay kontaktoval redakciu až teraz? Takto to vyzerá, že Pravda uverejňuje len nevyhnutné minimum a voči čitateľom necíti žiadny dlh.

PS Tu je príklad, ako sa takéto veci oznamujú otvorene a úprimne.

Opravy: V pondelok v poznámke o systéme výberu parkovného v Žiline som chybne napísal, že z článku vyplýva, že firma SIRS dostane polovicu parkovného za jeho manažovanie. Polovicu dostane firma ŽPS, v ktorej má SIRS 75%.

Iný čitateľ ma upozornil, že keď som v minulý týždeň piatok chválil externý komentár Jána Tótha o rozpočte pripravenom ministerstvom financií, zabudol som autorovi vytknúť neuvedenie jeho konfliktu záujmov – Tóth je externým poradcom ministra financií. Je to oprávnená výčitka. Za obe chyby sa ospravedlňujem.
gabriel // 1:24 PM


______________________

Tuesday, October 21, 2003:

Basic math watch: Vladimír Jancura z Pravdy počíta:

"Spomedzi vládnych politikov zabodoval v prieskume ÚVVM najmä Bela Bugár. Od začiatku septembra si zvýšil dôveryhodnosť u verejnosti takmer o 4 percentá. Pritom pozoruhodný rast dôvery zaznamenal aj medzi voličmi slovenskej národnosti.“

Pozoruhodný je najmä výpočet. V priloženej tabuľke i grafe je vyznačený Bugárov nárast preferencií z 8,2% na 11%. Teda nárast o niečo nad štatistickou chybou.

Koordinácia stavby diaľnic: Tomáš Velecký zo SME napísal peknú analýzu o tom, ako stavba diaľnic u nás (ne)nadväzuje na výstavbu u našich susedov, takže ešte dlhé roky súvislá sieť ciest v tomto regióne nebude.

Rebríček pravdepodobnosti skorumpovania novinárov: vydali v septembri (pozri global index - full report) Medzinárodná asociácia PR agentúr a americký Inštitút pre PR. Index podľa autorov vydáva svedectvo, na koľko je korumpovanie tlačových žurnalistov v danej krajine pravdepodobné – teda je to o podmienkach, ktoré by mali dávať obraz o skutočnej skorumpovanosti. Najlepšie podmienky na etickú žurnalistiku má podľa indexu Fínsko, najhoršiu Čína. Medzi 66 krajinami bolo Slovensko na 31-34.mieste spolu s Južnou Kóreou, Ruskom a Lotyšskom, za Bosnou či Maďarskom, ale pred Českom či Poľskom. Bral by som to s rezervou, ide o dosť hrubo stavaný index.

Svojsky výsledky indexu zobrali v Národnej Obrode. Píšu, že „slovenskí žurnalisti sú na celkom lichotivom 16.mieste.“ Keďže na viacerých „miestach“ v poradí sú dve aj štyri krajiny, je to umelo nadhodnotené umiestnenie – správne je to ten začiatok štvrtej desiatky.

Etika novinárov a nové technológie: Bývalý managing editor The New York Times Gerald Boyd, ktorý odstúpil po škandále s Jaysonom Blairom – ten medzi iným písal články aj o udalostiach, pri ktorých nebol – hovorí, že pred 10 rokmi by sa takéto niečo nemohlo stať, keďže neexistovali e-mail či mobilné telefóny. A teda redakcia mala ďaleko lepšiu kontrolu, kde jej reportéri sú.

Čo sa mi zdá ako celkom zaujímavá vec: Nové technológie nielenže prinášajú väčšiu konkurenciu doterajším médiám, ale sťažujú ich manažérom dohľad nad etikou svojich novinárov. No na druhej strane by rovnaké technológie mali dať šancu svojich novinárov aj lepšie kontrolovať, len treba chcieť.
gabriel // 3:15 PM


______________________

Monday, October 20, 2003:

Domino vs Lexa: Komentátor SME Peter Schutz kritizuje rozhodnutie súdu, podľa ktorého má týždenník Domino fórum zaplatiť Ivanovi Lexovi odškodné za pomenovanie „najväčší darebák.“ Právnickým argumentom (legislatíve) v spore veľmi nerozumiem, ale z môjho pohľadu by súdy žaloby za názory novinárov o verejných činiteľoch mali automaticky dávať do koša. Iné by to bolo, ak by šlo o nejaké faktické tvrdenie. Hríb v tom komentári ale netvrdí, že Lexa bol vykonávateľom únosu – napísal, že zrejme.

Čo mi na Schutzovom komentári vadí je, že nespomenul čitateľom, že sám je pravidelný prispievateľ Domina a zakladateľ jeho predchodcu. A že teda nemusí byť v spore celom objektívny, keď komentuje súdny spor svojho čiastočného živiteľa. Otázny je konflikt záujmov SME, ktorého vydavateľom je Petit Press. Hríb napísal svoj komentár v čase, keď Petit Press ešte Domino vlastnil. Nie je celkom jasné, či by prípadné odškodné platil Petit Press alebo Domino Press, súčasný vydavateľ. Ak je to Petit press, SME by to tiež mal uviesť, aby si niekto nemyslel, že sa biznis problémy vydavateľstva riešia cez úvodníky.

Ako zabezpečiť parkovné?:Priateľ Jána Slotu výhodne podniká s mestom Žilina,“ znie titulok článku Daši Matejčíkovej s kolegom v SME. Slota je primátorom Žiliny, a tak novinári zacítili tunel:

"Ešte zaujímavejšia je však štruktúra samotnej firmy [ŽPS, ktorá vyberá parkovné v meste]. Mesto Žilina má v nej iba 25-percentné zastúpenie, kým firma SIRS 75-percentné. Predsedom predstavenstva SIRS je práve spomínaný Slotov kamarát... Päťdesiat percent vybraných peňazí za parkovanie bude určených na výstavbu parkovacieho domu, to znamená, že z peňazí za parkovanie sa vybuduje ziskový areál, patriaci spomínanej ŽPS. Jej 75 percent teda zabezpečí ľuďom okolo Slotovho priateľa... čistý zisk. To všetko vďaka nariadeniu mesta Žilina. Hovorkyňa spoločnosti Strelcová odpovedala na otázku, ako sa zisk bude deliť, vyhýbavo: „Predpokladaná návratnosť investícií je dvadsať rokov.“"

Neviem aký má kto problém s tým, že parkovné vyberá súkromná spoločnosť, kde má mesto „iba“ 25%. Aké iba? Možno ešte lepšie by bolo, keby mesto uzavrelo kontrakt s čisto súkromnou spoločnosťou. To, že Žilina má taký komplikovaný kontrakt s nejasnými nákladmi a prínosmi je zaujímavé a možno aj podozrivé, ale kým o tom nevieme viac, ani nič zlé. SIRS teda dostáva polovicu vybraného parkovného, no kto povie, či je to málo alebo veľa? Koľko stojí manažovanie a vyberanie parkovného inde? SIRS dostane aj 75% podiel v novom parkovisku (žiadny čistý zisk, ako tvrdí SME). Tiež záleží od kontraktu a okolností, pre koho je to výhodné. Čo tak spýtať sa iných prevádzkovateľov parkovísk? Vyhrala to nová firma v tendri? Aké boli iné ponuky? To sú podstatné otázky, a nie stavanie Slotu automaticky do zlého svetla. Matejčíková v článku ničím nepodporuje tvrdenie o „výhodnom podniku“ Slotovho kamaráta z titulku.

V závere s kolegom píše:

„To, že bude parkovné vyberať súkromná firma, v ktorej má mesto iba menšinové zastúpenie, je reálny problém. Ako nám potvrdil námestník žilinského prokurátora Marián Ukrop, občania podali návrh prešetriť legálnosť vyberania poplatkov na okresnú prokuratúru.“

Akýže reálny problém? Za to, že nejakí občania to dali prešetriť? A prokuratúra vždy súhlasí s občanmi, či ako?
Klasický bulvárny nepodložený článok, akých má Slovensko viac než dosť. Aj v mienkotvorných denníkoch.
gabriel // 3:18 PM


______________________


This site is powered by Blogger because Blogger rocks!

Weblog Commenting by HaloScan.com









"I always turn to the sports page first…. They record people’s accomplishments; the front page, nothing but man’s failure."
Earl Warren, former Chief Justice, US Supreme Court, 1968


Hlavny sponzor projektu:
INEKO

Podporuje:
Slovakia Online


O projekte

Listy Citatelov

Komentare

Linky

Kontakt
slovakpresswatch@hotmail.com
Archives
08/04/2002 - 08/11/2002 08/11/2002 - 08/18/2002 08/18/2002 - 08/25/2002 08/25/2002 - 09/01/2002 09/01/2002 - 09/08/2002 09/08/2002 - 09/15/2002 09/15/2002 - 09/22/2002 09/22/2002 - 09/29/2002 09/29/2002 - 10/06/2002 10/06/2002 - 10/13/2002 10/13/2002 - 10/20/2002 10/20/2002 - 10/27/2002 10/27/2002 - 11/03/2002 11/03/2002 - 11/10/2002 11/10/2002 - 11/17/2002 11/17/2002 - 11/24/2002 11/24/2002 - 12/01/2002 12/01/2002 - 12/08/2002 12/08/2002 - 12/15/2002 12/15/2002 - 12/22/2002 12/22/2002 - 12/29/2002 12/29/2002 - 01/05/2003 01/05/2003 - 01/12/2003 01/12/2003 - 01/19/2003 01/19/2003 - 01/26/2003 01/26/2003 - 02/02/2003 02/02/2003 - 02/09/2003 02/09/2003 - 02/16/2003 02/16/2003 - 02/23/2003 02/23/2003 - 03/02/2003 03/02/2003 - 03/09/2003 03/09/2003 - 03/16/2003 03/16/2003 - 03/23/2003 03/23/2003 - 03/30/2003 03/30/2003 - 04/06/2003 04/06/2003 - 04/13/2003 04/13/2003 - 04/20/2003 04/20/2003 - 04/27/2003 04/27/2003 - 05/04/2003 05/04/2003 - 05/11/2003 05/11/2003 - 05/18/2003 05/18/2003 - 05/25/2003 05/25/2003 - 06/01/2003 06/01/2003 - 06/08/2003 06/08/2003 - 06/15/2003 06/15/2003 - 06/22/2003 06/22/2003 - 06/29/2003 06/29/2003 - 07/06/2003 07/06/2003 - 07/13/2003 07/13/2003 - 07/20/2003 07/20/2003 - 07/27/2003 07/27/2003 - 08/03/2003 08/03/2003 - 08/10/2003 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004 11/28/2004 - 12/05/2004 12/05/2004 - 12/12/2004 12/12/2004 - 12/19/2004 12/19/2004 - 12/26/2004 01/01/2006 - 01/08/2006



TOPlist