Slovak Press Watch

Saturday, March 13, 2004:

Titulok dňa:Začal sa zápis do materských škôl, záujem je veľký,“ píše SME. Prvý zhŕňajúci odstavec článku hovorí niečo iné:

„V marci rodičia zapisujú deti do materských škôl. V polovici mesiaca sú už niektoré obsadené, iným hrozí, že ich obce zatvoria.“

Otvorenosť voči čitateľom: Na rozdiel od nás si vedenia amerických denníkov zvyknú nájsť čas vysvetľovať svojim čitateľom metódy novinárskej práce, čo má prispieť k vyššej dôvere zákazníkov k produktu, k novinám. Pred týždňom výkonný editor The Washington Post napísal svojim čitateľom o snahe svojich novín zlepšiť štandardy používania anonymných zdrojov, autorstva článkov a opráv chýb. Malý krok, aby mal čitateľ pocit, že ho novinári berú vážne, ako partnera:

„A succession of well-publicized missteps by the news media in recent years -- from misrepresentation of facts and questionable reporting methods to outright fabrication and plagiarism -- has understandably shaken public trust in the media. The Washington Post, like several other large news organizations, has responded by reviewing our policies on accuracy, fairness and our relationships with news sources and readers.

We have spent several months on this effort and recently produced a restatement of our policies covering, among other things, reporting techniques, use of direct quotations, attribution of information, use of confidential sources and corrections of our mistakes... I want to tell you, our readers, about these guidelines.

...it is inevitable that, in producing an entirely new newspaper containing more than 100,000 words on deadline, every day of the year, we will make mistakes. We want to correct errors that appear in The Post. We hope readers will continue to bring errors to our attention. We have asked our colleagues to be receptive to complaints from readers and to involve the appropriate editor in requests for corrections...“

gabriel // 4:43 PM


______________________

Friday, March 12, 2004:

Úplatok za čo?: Médiá informujú, že polícia prichytila viceprimátora Košíc Čuňa pri preberaní úplatku za zákazku na byty. Ale pointu celého príbehu som od novinárov nepochopil. Akú zákazku na byty? Hovorkyňa magistrátu Košíc vraví, že tú zákazku mala mestská časť. A médiá uvádzajú tú pochybnú výstavbu bytov z roku 2002, keď Čuňo nebol ešte viceprimátorom. Takže je to tá stará zákazka, a nejde o nejakú novú výstavbu? Ale čo mal potom Čuňo s tým všetkým, keď vo funkcii ani nebol? Denník Pravda sa v komentári aj rozhovore baví o tom, aká slabá je na samosprávach kontrola. Ale ako sa dopracovali k tomu, že problém je v samospráve, keď uvádzajú príklad obvinených mimo nej?

PS SME má príbeh urobený najlepšie, hlavne od Mikuláša Jesenského z Košíc.

Churchillov papagáj Charlie – update: 24.januára som kritizoval slovenské seriózne denníky, že prebrali článok bulvárneho britského denníka The Daily Mirror, teda v zásade pochybného zdroja. Napríklad v SME:

„Jeden z papagájov britského ministerského predsedu Winstona Chirchilla oslávi tento rok už 104. narodeniny. Pritom operenec stále nadáva Adolfovi Hitlerovi a nacistom, ako ho to pred desiatkami rokov naučil jeho pán, napísal včera britský denník Daily Mirror. Samička papagája ara sa volá mužským menom Charlie... Papagájove modré a zlaté perie síce s rokmi stratilo lesk, ale Charlie nezabudla vôbec nič. Medzi jej najobľúbenejšie výrazy stále patria nadávky „Do riti s Hitlerom" a „Do riti s nacistami". Denník tvrdí, že ich hovorí s Churchillovou charakteristickou moduláciou hlasu.“

Písal som o tom, že BBC tú historku spochybnila. Najnovšie sa na príbeh pozrel The New York Times, aj dospel k podobným záverom (bezplatná registrácia) – navyše sa zdá, že Charlie je viac-menej ticho už roky. Ale najlepšie je vysvetlenie samotného autora pôvodného článku v The Mirror pre The Times:

„The Mirror account was written by Bill Borrows, an editor at large for Maxim U.K., who said in an interview that he could not recall, exactly, where he got the information that Charlie used to swear about Hitler, but that he might have read it on the Internet. He said he had not met Charlie in person, but had tried, unsuccessfully, to conduct a telephone interview.
"The bird didn't say anything, but I've had worse," Mr. Borrows said.“


Do r*** s takým novinárom.

(via andrewsullivan.com)
gabriel // 7:25 PM


______________________

Thursday, March 11, 2004:

Výzva podnikateľov na charitu: Vôbec nerozumiem argumentácii Jany Morháčovej z Pravdy ohľadom poklesu tržieb v cestovnom ruchu v jej glose:

„...Podnikatelia v cestovnom ruchu už celý minulý rok cítili, že tržby klesajú. Zvyšovanie cien pred zimnou sezónou, aby sa chýbajúce tržby doplnili, je však veľmi zlá stratégia. Na druhej strane cestovný ruch je zatiaľ bez koncepcie a bez reálnej komplexnej podpory.... Výsledkom je to, že peniaze vložené do tohto odvetvia sa budú vracať oveľa dlhšie, ako sa predpokladalo.“

Aha, takže slabá návratnosť a zisky sú problém. Čo teda s tým? Argument pokračuje:

„Očakávať veľkú pomoc od štátu je naivné. Po všetkých zmenách a zdražovaniach za posledné roky hovoriť pred podnikateľmi v cestovnom ruchu o väčšej racionalizácii nákladov je odvážne. Ceny však budú ešte dlho rozhodovať o tom, koľko ľudí bude dovolenkovať na Slovensku. Preto treba urobiť všetko pre to, aby nerástli, ale klesali. Aj za cenu toho, že sa penzión či reštaurácia budú majiteľovi splácať o päť rokov dlhšie.“

Dobre teda, podnikatelia by mali znížiť ceny, aby im návštevnosť stúpla...aj keď sa návratnosť ešte zhorší. No jasné, prečo nie. Ale moment, nechceli sme náhodou riešiť tú slabú návratnosť??

Áno znamená všetko závisí: Nie prvý krát má STV problém s podpornými citátmi v príspevkoch. Dnešný príklad od Lucie Tomečkovej o reforme zdravotníctva („Smer zvažuje...“):

Koalícia je ochotná reformu podporiť.
[nasleduje hlas koaličnej poslankyne] „Všetko bude veľmi závisieť od toho, aké tie návrhy zákonov budú..“

PS A okrem toho tie hlášky novinárky typu: „Aj opoziční poslanci by boli neradi, keby sa reforma zdravotníctva spolitizovala.“ Tak tak, v parlamente sa politizovať nič nebude, čo sme v ordinácii? To je tá podstata debaty o reforme?
gabriel // 5:57 PM


______________________

Wednesday, March 10, 2004:

IVO o voľbách: Už som o tom nedávno písal. Je celkom nevhodné, aby ktokoľvek z Inštitútu pre verejné otázky komentoval prezidentské voľby a taktiku kandidátov, keď jedným z kandidátov je aj čestný predseda IVO Bútora. Igor Stupňan zo SME však oslovuje Grigorija Mesežnikova, navyše ako „politológa,“ bez uvedenia jeho konfliktu záujmov.

Noví vlastníci Domino fórum: podľa obchodného registra je to hlavne Silvia Prepirová a malým dielom aj ex-šéfredaktor Štefan Hríb, konateľmi sú Kičko a Prepirová. Domino svojim čitateľom a verejnosti ale nič vysvetľuje, nech sa dovtípia sami.

Copy generation?: Čitateľ ma nedávno upozornil na podobnosť exkluzívnych informácií z pasáží článku Denisy Vološčukovej z prílohy denníka SME TV oko z decembra minulého roka a cover story v BusinessWeek z roku 1999 o generácii Y (odstavce nie sú vždy v pôvodnom poradí):

BW: Asked what brands are cool, these teens rattle off a list their parents blank on. Mudd. Paris Blues. In Vitro. Cement. What's over? Now, the names are familiar: Levi's. Converse. Nike....Nike has found out the hard way that Gen Y is different.... Nike's slick national ad campaigns, with their emphasis on image and celebrity, helped build the brand among boomers, but they have backfired with Gen Y. ''It doesn't matter to me that Michael Jordan has endorsed Nikes,'' says Ben Dukes, 13, of LaGrange Park, Ill.

oko: Hoci mládež používa pojmy cool a in teda niečo, čo je v móde - s dávkou irónie, najnovšie trendy rozlišujú stopercentne. In sú veci od Mudd, Paris Blues, In Vitro, Cement. Out sú Levi's, Converse, Nike. Aspoň tak to bolo donedávna, kým sa výrobcovia levisiek nespamätali, že obdobie hippies sa už skončilo a mládeži je ukradnuté, či hrá Michael Jordan basketbal v teniskách Nike.

BW: Soon a lot of other companies are going to have learn the nuances of Gen Y marketing. In just a few years, today's teens will be out of college and shopping for their first cars, their first homes, and their first mutual funds. The distinctive buying habits they display today will likely follow them as they enter the high-spending years of young adulthood. Companies unable to click with Gen Y will lose out on a vast new market--and could find the doors thrown open to new competitors.

oko: Veľa marketingových pracovníkov vidí v Generácii Y len deti. Odkedy začali najznámejšie odevné značky strácať zákazníkov, museli zmeniť prístup. To už nie je marketing, ktorý sa zaoberá aj detskými výrobkami, ale nastupujúcej generácii sa priamo podriaďuje. Tá za pár rokov opustí školy a začne nakupovať svoje prvé byty, autá, zakladať si účty. Ak ich reklamné stratégie naučili už v detstve nakupovať značky, tohto zvyku sa pravdepodobne nezbavia nikdy.

BW: Vicki Starr, a partner in Girlie Action, a New York-based music promoter, last year booked No Doubt, a band with a teen following, into a small Manhattan venue. She says that on opening night the house was packed with teenage girls dressed just like the lead singer. ''How do they know this? How do they keep up with what she's wearing? It's not from network television,'' says Starr. ''It's online.''

oko: Vo virtuálnom priestore na internete sa dá zistiť najnovší trend hneď, čo sa niekde objaví. Newyorská koncertná promotérka spomína, ako zorganizovala malú párty s obľúbenou skupinou No Doubt. Pred vchodom sa zhromaždili fanúšičky, oblečené navlas rovnako ako speváčka Gwen. Ako to dokázali? Pozreli si jej príchod on-line na internete.

BW:Marketers who don't bother to learn the interests and obsessions of Gen Y are apt to run up against a brick wall of distrust and cynicism. ...Along with cynicism, Gen Y is marked by a distinctly practical world view, say marketing experts. Raised in dual-income and single-parent families, they've already been given considerable financial responsibility.

oko: Firmy, čo predávajú svoje veci štýlom, ktorý platil na Generáciu X, sa dnes u mladých stretnú jedine s cynizmom a nedôverou... Okrem cynizmu, ktorým sa generácia Y vyznačuje, majú tieto deti veľmi vyvinutý aj zmysel pre praktickosť. Mnoho z nich totiž vyrástlo v rodinách len s jedným rodičom, a preto vedia hospodáriť s peniazmi.

BW: To rejuvenate its Gen X hit House of Style, for example, MTV switched the emphasis on the weekly fashion show from celebrity lifestyles to practical information, with segments on decorating your bedroom and buying a prom dress. ''We adapted the show to be more of what they wanted to see,'' said Todd Cunningham, director of brand research for MTV.

oko: Reklamy, ktoré by ich oslovili, musia popri humore obsahovať aj veľmi praktickú informáciu. Mnoho známych značiek, ale napríklad aj hudobný kanál MTV, upustilo od prezentácie výrobkov cez osobnosti a radšej ich propagujú pomocou praktických rád, návodov a prehľadných informácií.

BW: General Motors Corp. (GM) is putting together a task force to figure out how to appeal to Gen Y. The auto maker brings teens and children as young as sixth-graders into car clinics, where researchers probe their opinions of current models and prototypes of future cars. Michael C. DiGiovanni, GM's head of market research and forecasting, says Gen Y kids have an entirely different aesthetic from their parents. Their sense of how a product should look and feel has been shaped by the hours they spend at the keyboard. ''One of the trends that will manifest itself is computers,'' says DiGiovanni. ''The design of products will be influenced by the way a computer screen looks.''

oko: Hlasu najmladšej generácie načúvajú aj výrobcovia áut. Tínedžeri chodia do dizajnérskych centier, kde komentujú najnovšie modely áut. Ich vkus a estetické kritériá sú totiž úplne iné než majú ich rodičia. Určujúcim kritériom sú hodiny strávené nad počítačovou klávesnicou alebo s mobilom v ruke. Digitálne obrazovky by chceli vidieť aj v automobile.


Odkaz na BusinessWeek v TV oko nebol. Vološčuková mi povedala, že dotyčný článok v BusinessWeeku čítala, ale že prípadná podobnosť nejakej informácie je skôr nevedomým preberaním – a to je jej ľúto - ale určite nejde o plagiátorstvo (jej rozsiahly článok tiež obsahuje množstvo slovenského materiálu). Ja sa skôr prikláňam k názoru šéfredaktora SME, ktorý dnes v súvislosti s Markízou napísal, že preberanie exkluzívnych informácií bez odkazu na pôvodných autorov plagiátorstvom je.

Snáď by sa zišlo konečne si objasniť pravidlá pre všetky oddelenia SME, ideálne by bolo ich podrobne spísať a zverejniť aj pre čitateľov. A začať diskutovať vo všetkých médiách, kde sa vlastne začína nelegitímne preberanie informácií.

PS Email o podobnosti článkov som adresoval Vološčukovej, s kópiou pre Katarínu Račkovú, ktorá TV oko vedie. Reakcia zodpovednej osoby? K.Račková mi odpísala, že jej ten mail nepatrí, lebo sa nevolá Vološčuková...
gabriel // 7:05 PM


______________________

Tuesday, March 09, 2004:

Prečo naše médiá neoceňujú exkluzivitu?: Z času na čas upozorňujem na preberanie exkluzívnych tém z novín do novín, respektíve chválim prítomnosť odkazu na originál (pozri Feb 11). Že to u nás stále nie je bežné, ma upozornil môj kamarát a novinár SME Tomáš Bella.

Spolu s kolegom Mariánom Pavelom napísali v pondelok exkluzívny materiál o úniku informácií o klientoch mobilných operátorov. Podľa Tomáša na ňom pracovali tri týždne. Mnoho médií považovalo zistenia SME za dosť zaujímavé na to, aby o tom informovali aj vlastných divákov či čitateľov, prípadne rozvíjali ten príbeh. Ale väčšina sa vôbec neunúvala priznať SME originalitu práce: TV Markíza, Pravda (printová verzia aj online – správa ČTK), TASR, Nový Čas (online – zdrojom bol „jeden slovenský denník“). Podľa Tomáša to korektne s odkazom na originál SME urobili v SITA či Rádiu Twist.

Prebratie exkluzívnej témy od iného médiá bez odkazu na originál je vlastne mäkkou formou plagiátorstva. Etický kódex The Washington Post hovorí:

"Attribution of material from other newspapers and other media must be total. Plagiarism is one of journalism’s unforgivable sins. It is the policy of this newspaper to give credit to other publications that develop exclusive stories worthy of coverage by The Post."

Pravidlá etiky v The New York Times sú podobné:

„When we use facts gathered by any other organization, we attribute them. This policy applies to material from newspapers, magazines, books and broadcasts, as well as news agencies like The Associated Press ...Our preference, when time and distance permit, is to do our own reporting and verify another organization's story; in that case, we need not attribute the facts. But even then, as a matter of courtesy and candor, we credit an exclusive to the organization that first broke the news.“

Aký dobrý dôvod majú slovenské médiá pre iné pravidlá správania?

Inventár práce plagiátora: Romenesko blog upozorňuje na príbeh v denníku The Macon Telegraph (americký štát Georgia). Opisuje plagiátorstvo jedného z ich novinárov. Dotyčný bol prepustený, v článku dostal šancu sa vyjadriť, a na konci článku je zoznam všetkých jeho článkov, v ktorých sa plagiátorstva dopustil, spolu s originálnym zdrojom.

PS Včera o plagiátorstve SME (aj so mnou) urobila príspevok aj Markíza. Ja som rád, že otázky ohľadom kvality práce našich novinárov sú konečne predmetom záujmu médií, príspevku by som vyčítal dve veci: nezmienil sa o odstúpení Pukovej ako dôsledku, a naopak spomenul v negatívnych náznakoch Frišovú-Šimečkovú bez ich vysvetlenia či priestoru aj pre jej názor.

PPS Nové vydanie českého týždenníka Reflex má tiež článoček na tému Grassmeier, ešte nie je online.
gabriel // 4:47 PM


______________________

Monday, March 08, 2004:

Dávky pre chudobných: Rita Bočáková z STV začína svoj príspevok takto:

„Obce majú obavu z vyplácania sociálnych dávok osobám v hmotnej núdzi v naturálnej forme. Na východnom Slovensku sa napriek tomu chce na takýto krok odhodlať 60 samospráv. Prekážkou je najmä nedostatočné personálne a finančné zabezpečenie. Ministerstvo práce pripravuje výnos, ktorým chce mestá a obce motivovať.“

V príspevku by som teda čakal informáciu, ako chce ministerstvo obce motivovať ako aj názory starostov tých odhodlaných obcí. Ale nie, reč je len o vyšších príspevkoch pre samotných chudobných, nie pre mestá. A od polovice príspevku sa už hovorí zase o niečom inom – o častejšom vyplácaní dávok, nie o naturálnej forme/hotovosti. K tomu sa vyjadruje aj jediný oslovený starosta, ale nič o forme vyplácania.

PS Pre zmenu Ján Petrovič z STV svoj príspevok o príchode automobilky Kia ukončil vetou:

„Minister hospodárstva nezdieľa obavy analytikov z prílišnej koncentrácie automobilového priemyslu na Slovensku.“

Vážne to hovoria analytici? Petrovič žiadneho neponúkol. A v SME dvaja analytici právo túto námietku označili za v zásade neopodstatnenú (a tu je ďalší – pdf dokument).
gabriel // 3:49 PM


______________________


This site is powered by Blogger because Blogger rocks!

Weblog Commenting by HaloScan.com









"I always turn to the sports page first…. They record people’s accomplishments; the front page, nothing but man’s failure."
Earl Warren, former Chief Justice, US Supreme Court, 1968


Hlavny sponzor projektu:
INEKO

Podporuje:
Slovakia Online


O projekte

Listy Citatelov

Komentare

Linky

Kontakt
slovakpresswatch@hotmail.com
Archives
08/04/2002 - 08/11/2002 08/11/2002 - 08/18/2002 08/18/2002 - 08/25/2002 08/25/2002 - 09/01/2002 09/01/2002 - 09/08/2002 09/08/2002 - 09/15/2002 09/15/2002 - 09/22/2002 09/22/2002 - 09/29/2002 09/29/2002 - 10/06/2002 10/06/2002 - 10/13/2002 10/13/2002 - 10/20/2002 10/20/2002 - 10/27/2002 10/27/2002 - 11/03/2002 11/03/2002 - 11/10/2002 11/10/2002 - 11/17/2002 11/17/2002 - 11/24/2002 11/24/2002 - 12/01/2002 12/01/2002 - 12/08/2002 12/08/2002 - 12/15/2002 12/15/2002 - 12/22/2002 12/22/2002 - 12/29/2002 12/29/2002 - 01/05/2003 01/05/2003 - 01/12/2003 01/12/2003 - 01/19/2003 01/19/2003 - 01/26/2003 01/26/2003 - 02/02/2003 02/02/2003 - 02/09/2003 02/09/2003 - 02/16/2003 02/16/2003 - 02/23/2003 02/23/2003 - 03/02/2003 03/02/2003 - 03/09/2003 03/09/2003 - 03/16/2003 03/16/2003 - 03/23/2003 03/23/2003 - 03/30/2003 03/30/2003 - 04/06/2003 04/06/2003 - 04/13/2003 04/13/2003 - 04/20/2003 04/20/2003 - 04/27/2003 04/27/2003 - 05/04/2003 05/04/2003 - 05/11/2003 05/11/2003 - 05/18/2003 05/18/2003 - 05/25/2003 05/25/2003 - 06/01/2003 06/01/2003 - 06/08/2003 06/08/2003 - 06/15/2003 06/15/2003 - 06/22/2003 06/22/2003 - 06/29/2003 06/29/2003 - 07/06/2003 07/06/2003 - 07/13/2003 07/13/2003 - 07/20/2003 07/20/2003 - 07/27/2003 07/27/2003 - 08/03/2003 08/03/2003 - 08/10/2003 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004 11/28/2004 - 12/05/2004 12/05/2004 - 12/12/2004 12/12/2004 - 12/19/2004 12/19/2004 - 12/26/2004 01/01/2006 - 01/08/2006



TOPlist