Slovak Press Watch

Friday, October 08, 2004:

Novinári ako sluhovia politika: Jack Shafer z amerického internetového magazínu Slate našiel veľmi zaujímavé výroky v kope nedávno odtajnených telefonických rozhovoroch bývalého ministra zahraničných vecí USA a poradcu pre národnú bezpečnosť Henryho Kissingera zo 70tych rokov. Ide o podlízavé správanie niektorých novinárov CBS News, The New York Times, Time či L.A.Times voči Kissingerovi, osobe, o ktorom mali písať. Vrátane otázky komentátora, aký postoj k otázke Izraela by mal vo svojom komentári zaujať, editovaniu článku Kissingerom, ochote nájsť Kissingerovi hovorcu, súhlase zariadiť, aby na tlačovke Kissinger dostal zadanú otázku, vyjadrenie podpory a obdivu v dobrých i zlých časoch... neuveriteľné čítanie.

Neslušnosť na internete: Miro Ulman ma upozornil na uverejnenie troch jeho celých článkov (už boli z webu odstránené) a sumára jednej štúdie na serveri o filme kinema.sk, ktoré boli písané pre web film.sk. Kinema síce uviedla pôvodný zdroj (pri štúdii nesprávny), ale bez súhlasu autora a redakcie, majiteľov materiálov. Po Ulmanovom proteste to šéfredaktor Kinema.sk Peter Konečný uznal za chybu a autorovi i film.sk sa ospravedlnil.

V liste, ktorý Konečný poslal aj mne okrem iného argumentoval, že Kinema na článkoch nezarába a že vlastne robia Slovensku unikátnu službu. Na stránke sú bannery, ale dobre, aj keby to bolo celé zadarmo – ide aj o predaj samotnej reputácie servera a ľudí, čo ho robia. Bolo to jednoznačne nefér voči autorovi a majiteľom textu. Keď už boli tie Ulmanove články také zaujímavé, prečo nedať jednoducho linku na druhý server s krátkym opisom či citátom?

PS Ako ma Miro Ulman upozornil, Kinema. sk je vyhlasovateľom Ceny Edwina Grassmeiera... (hoci ten duch "z Nemecka" pre SME kradol články na svoje tričko bez uvedenia pôvodného zdroja).
gabriel // 7:42 PM


______________________

Thursday, October 07, 2004:

Viaport stále žije: v NO aj HN, ktoré žiadnu opravu svojim čitateľom neuviedli (podobne P.Schutz v SME k téme chudoba). Dobrá skúsenosť.

Vykrádanie kolegov novinárov: Traja novinári českých HN začali tento týždeň
blog, v ktorom popisujú vzájomné vykrádanie informácií a tém novinármi v Čechách. Niektoré príklady sú jasné, s inými nesúhlasím. U nás napr. nedávno potom, čo Pravda začala hovoriť o fosgéne, to sucho prebrali aj televízie bez akejkoľvek odvolávky na Pravdu. Taký blog by sa uživil aj u nás.
(via Louč)

Kto teraz vlastní Enel?: Alexandra Gogová z STV popisovala ("Štátny rozpočet") vlastnícku štruktúru talianskeho koncernu ako 51% štát a 49% súkromní investori. Tiež uviedla, že talianska vláda ide predávať 20%. Súkromní investori ale majú teraz 39% (10% vlastní štátom kontrolovaná agentúra), a ten predaj je maximálne 20%, vláde ide pri predaji o výnos, nie presný počet predaných akcií.

Titulok dňa: Čitateľ ma upozornil na včerajšiu správu Romana Pataja zo SME pod titulkom Lipšic a Palko nechcú centrálny európsky súd“. Článok má 6 odstavcov, v 4. príde prvý krát reč na možné zriadenie centrálneho európskeho súdu, k informácii z titulku sa viažu dve vety z 5. odstavca (!!) :

„Takáto predstava však narazila na odpor. Proti sú aj slovenské ministerstvá vnútra a spravodlivosti.“

To je všetko. O koho odpor ide a prečo sú tie ministerstvá proti, to už nikoho nemá čo zaujímať.


gabriel // 7:33 PM


______________________

Tuesday, October 05, 2004:

1.apríl v SME 1: SME má pôvabnú (a poučnú) story, ako sa jeho prvoaprílový žart s vymysleným záujemcom o bratislavské letisko ViaPort dostal do serióznych médií cez Rakúsko. Dnes vírus ďalej šíria vďaka TASR aj Národná Obroda aj Hospodárske noviny. Žeby TASR nestihla dať včas opravu? Som zvedavý, či sa HN a NO zajtra opravia.

PS Iniciatívne HN prebrali správu o ViaPorte už 6.apríla, "podľa zverejnených informácií," napísal šikovne Juraj Danielis.

1.apríl v SME 2: Po hlavnej správe dňa o štatistike Eurostatu vykazujúcej vysoké riziko chudoby u nás v porovnaní s ostatnými EÚ členmi sa denník cez Andreu Hajdúchovú venuje téme aj dnes aj na prvej strane. Na tretej strane v súvisiacom článku o príjmoch autorka zopakovala včerajšie správy:

„Najvyššia relatívna chudoba spomedzi krajín Európskej únie je na Slovensku, kde má 21 percent ľudí príjem nižší ako 3484 korún.... Rovnaké percento ľudí, ktorým hrozí prepad do chudoby, je aj v Írsku. Priemer únie je 15 percent, najmenej ich je v Česku (8 percent) a vo Švédsku (10 percent).“

aby potom uviedla:

„Pre rôzne spracovanie údajov však štatisti [sic] upozorňujú, že čísla v jednotlivých krajinách sa nedajú porovnávať. Európska únia sa snaží merania chudoby zjednotiť, už vydala nariadenie, podľa ktorého sa teraz snaží upraviť svoje postupy aj slovenský Štatistický úrad.“

No fajn, dva dni SME na prvej strane porovnáva a varuje ostošesť... Robiť si takto z čitateľov srandu aj v októbri.

PS Priloženej tabuľke nerozumiem. Volá sa Vývoj príjmov v domácnosti, ale žiadny vývoj čísla neopisujú, ide o jeden rok. V tabuľke je počet ľudí dokopy zhruba 2mil., SR má 5,4 mil. čo za ľudia sú teda v tej tabuľke???

1.apríl v SME 3: K číslam Eurostatu sa vyjadruje aj komentátor SME Peter Schutz. Snaží sa vysvetliť rôzne čísla vo výpočtoch:

„V prvom výskume sa pod prahom chudoby ocitlo 21 percent Slovákov, lebo latku postavili na tri pätiny priemernej mzdy. V druhom kleslo skóre biednych na 5 percent, lebo sa znížil aj prah - na 60 percent tzv. medianu (to je hranica, ktorá rozdeľuje obyvateľstvo na presné dve polovice podľa príjmu).“

Schutz sa mýli, v oboch prípadoch išlo o medián, potvrdil mi to kolega Luboš Vagač, ktorý sa tomu viac venuje, a nakoniec samotné SME dnes rozdiel vysvetľuje úplne inak ako Schutz. To len niektoré naše médiá, vrátane SME, chybne písali o tej metodológii, ako som to kritizoval koncom augusta. Ani potom sa SME neopravil. A po viac ako mesiaci ich vlastný komentátor prebral tú dezinformáciu rovno do svojho komentára.... v deň čo SME informuje o cudzích dezinformáciách. Inak pekný príklad do debaty, čo je podstatná a nepodstatná chyba a čo treba opravovať, však áno.
gabriel // 4:54 PM


______________________

Monday, October 04, 2004:

Basic math watch: Jana Morháčová z Pravdy počíta:

„Ceny nálepiek pre diaľnice a rýchlostné cesty.. navrhuje ministerstvo dopravy zvýšiť o 50 percent.... Nákladné autá by mali podľa váhy platiť 7 500 alebo 15-tisíc korún. Tento rok ich nálepka vyšla na polovicu.“

Ak sa zvyšujú o polovicu, tak teraz stoja dve tretiny, nie polovicu, budúcej ceny.

Titulok dňa (piatka):Fanúšik opľul trénera Porta,“ hlásil denník SME v piatok, ako ma upozornil kolega Dušan Zachar. Podľa článku to bolo inak:

„V inkriminovanom stretnutí jeden z fanúšikov Porta opľul trénera Chelsea Josého Mourinha...“

ktorý bol predtým trénerom Porta.

gabriel // 4:09 PM


______________________


This site is powered by Blogger because Blogger rocks!

Weblog Commenting by HaloScan.com









"I always turn to the sports page first…. They record people’s accomplishments; the front page, nothing but man’s failure."
Earl Warren, former Chief Justice, US Supreme Court, 1968


Hlavny sponzor projektu:
INEKO

Podporuje:
Slovakia Online


O projekte

Listy Citatelov

Komentare

Linky

Kontakt
slovakpresswatch@hotmail.com
Archives
08/04/2002 - 08/11/2002 08/11/2002 - 08/18/2002 08/18/2002 - 08/25/2002 08/25/2002 - 09/01/2002 09/01/2002 - 09/08/2002 09/08/2002 - 09/15/2002 09/15/2002 - 09/22/2002 09/22/2002 - 09/29/2002 09/29/2002 - 10/06/2002 10/06/2002 - 10/13/2002 10/13/2002 - 10/20/2002 10/20/2002 - 10/27/2002 10/27/2002 - 11/03/2002 11/03/2002 - 11/10/2002 11/10/2002 - 11/17/2002 11/17/2002 - 11/24/2002 11/24/2002 - 12/01/2002 12/01/2002 - 12/08/2002 12/08/2002 - 12/15/2002 12/15/2002 - 12/22/2002 12/22/2002 - 12/29/2002 12/29/2002 - 01/05/2003 01/05/2003 - 01/12/2003 01/12/2003 - 01/19/2003 01/19/2003 - 01/26/2003 01/26/2003 - 02/02/2003 02/02/2003 - 02/09/2003 02/09/2003 - 02/16/2003 02/16/2003 - 02/23/2003 02/23/2003 - 03/02/2003 03/02/2003 - 03/09/2003 03/09/2003 - 03/16/2003 03/16/2003 - 03/23/2003 03/23/2003 - 03/30/2003 03/30/2003 - 04/06/2003 04/06/2003 - 04/13/2003 04/13/2003 - 04/20/2003 04/20/2003 - 04/27/2003 04/27/2003 - 05/04/2003 05/04/2003 - 05/11/2003 05/11/2003 - 05/18/2003 05/18/2003 - 05/25/2003 05/25/2003 - 06/01/2003 06/01/2003 - 06/08/2003 06/08/2003 - 06/15/2003 06/15/2003 - 06/22/2003 06/22/2003 - 06/29/2003 06/29/2003 - 07/06/2003 07/06/2003 - 07/13/2003 07/13/2003 - 07/20/2003 07/20/2003 - 07/27/2003 07/27/2003 - 08/03/2003 08/03/2003 - 08/10/2003 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004 11/28/2004 - 12/05/2004 12/05/2004 - 12/12/2004 12/12/2004 - 12/19/2004 12/19/2004 - 12/26/2004 01/01/2006 - 01/08/2006



TOPlist