Slovak Press Watch

Friday, October 22, 2004:

Angažované spravodajstvo za maďarčinu: Igor Stupňan zo SME včera ukázal ako prepašovať svoj (SME?) názor na právo poslancov v slovenskom parlamente používať rodný jazyk. Začína sa to manipulatívnym slovkom „len“ v titulku „Len štyria slovenskí poslanci boli za maďarčinu v parlamente.“ Pre SME len, pre iných až, pre ďalších jednoducho štyria. Stupňan po dvoch opisných odstavcoch dáva priestor nie poslancom s väčšinovým názorom, ale „expertovi,“ ktorý súhlasí s návrhom SMK. Nasledujú názory 4 poslancov s rovnakým názorom. Až posledná štvrtina článku sa pristavuje pri názoroch väčšiny poslancov, dostalo sa na troch. Pritom ten posledný podľa reportéra len žartoval.

PS Dnes v komentári SME podporil návrh SMK Peter Schutz.

Čo robí zahraničný korešpondent: Blog novinárov českých HN Zlodějiny v médiích uvádza príklady zahraničných spravodajcov Mladej fronty DNES Hany Lešenarovej, a dávnejšie Michala Mocka (obaja do leta písali aj pre Pravdu), ako nemajú/nemali problém preberať prácu svojich kolegov bez akéhokoľvek zdrojovania. Len otváram oči, čo Zlodějiny odhaľujú.
gabriel // 6:44 PM


______________________

Thursday, October 21, 2004:

Ako nepísať o indexe vnímania korupcie: ukázala dnes Pravda (v SME okrem hrúbky v menej šéfky slovenskej Transparency International si naopak dali záležať). Klaudia Lászlóová zo zdrojov TASR a ČTK napísala článok pod titulkom „Na Slovensku korupcia ubúda“:

„Slovenské opatrenia v boji proti korupcii sa odzrkadlili v poradovníku, ktorý zverejnili včera v Londýne. Z minuloročnej 59. priečky ho posunuli o dve miesta vyššie v zozname 146 krajín.“

Jednak index nehovorí o stave korupcie, ale o vnímaní korupcie, čo môžu byť dosť odlišné veci. Po druhé, presuny v rebríčku oproti minulému roku nemá význam brať mechanicky, lebo tento rok je tam o 13 krajín viac, vrátane štyroch, čo sa ocitli pred nami (teda v priamom porovnaní sme sa posunuli o 6 miest, keď už).

Inak vysvetlivky k tlačovej správe TI výslovne hovoria, že miesta v rebríčku sa nemajú medziročne porovnávať, ale keď už, tak skóre:

„If comparisons with previous years are made, they should be based only on a country's score, not its rank. A country's rank can change simply because new countries enter the index or others drop out.“

Miloslav Surgoš z Pravdy nesúhlasí, a just porovnáva aj v komentári Pravdy. To isté v správach Markízy.

Pes vs chlapec: Aj Pravda prináša príbeh chlapca, ktorý po útoku psa zomrel. Svjatoslav Dohovič píše:

„O tom, čo sa dialo v posledných minútach Jožkovho života, nikto nevie. Prečo pes, dovtedy údajne pokojný, zaútočil? Prečo sa roztrhla reťaz, na ktorej bol priviazaný? Ako to, že sa obeťou útoku stal práve Jožko, ktorý bol na dvore svojho kamaráta pravidelným hosťom? To sú otázky, na ktoré zatiaľ odpovedí niet.“

Teda o okolnostiach nič nevieme (bol pes dráždený?), žiadna výpoveď o prechádzajúcej agresivite či zlej výchove psa. Vladimír Jancura v komentári Pravdy „Pes ako zbraň“ ale už píše:

„Sú ľudia, ktorí by sa radšej nemali stať rodičmi, lebo s deťmi to jednoducho nevedia. A žijú medzi nami jedinci, ktorým by bolo treba zakázať chov psa. Lebo ohrozujú život tejto nemej tvare aj bezpečnosť svojho okolia.... Ďalší idú ďalej a rotvajlera či dobermana si zadovážia preto, aby svetu naháňali strach.

Práve z takýchto nevychovaných a nedisciplinovaných psov sa stávajú živé neriadené zbrane, hoci aj nie sú z tzv. bojových plemien. To už pred rokom napísal čitateľ... Krátko predtým pes pohryzol na smrť chlapca v Sobranciach. V utorok sa podobná tragédia zopakovala v Zborove.“


Okrem toho, ten pes zo Sobraniec bol voľne vonku bez náhubku (podľa SME). Pripomína mi to situáciu minulé leto, keď po tom autobusovom nešťastí v Úhornej práve Jancura skritizoval zlý stav našich ciest, hoci už vtedy Pravda písala o zlyhaní techniky/chybe vodiča...

PS Obe televízie použili zábery na psov bez označenia, že ide o ilustračné zábery (novinári nabehli až po utratení toho ovčiaka, ak to Pravda popisuje správne)... Snáď aj psy majú na to právo, teraz si o nich tí, čo ich spoznali môžu myslieť všeličo zlé, alebo sa zbytočne báť.

Titulky dňa:
V príprave na euro zaostávame“, prvá strana SME (sumár článku)
Slovensko je k euru bližšie ako jeho susedia“ (SME, strana 7)

Hlavný fakt správy, o ktorej je vždy reč, citujúc článok SME:

„Slovensko začne platiť eurom ako prvé spomedzi veľkých nových členov EÚ združených vo Visegrádskej štvorke.“
gabriel // 7:48 PM


______________________

Wednesday, October 20, 2004:

Reálne reálny rast platov: Martin Kováčik z Pravdy komentuje odhad, že ceny elektriny majú ísť budúci rok hore o menej percent ako priemerný plat:

„Do peňaženky spotrebiteľa pribudne viac, ako mu odbudne v dôsledku úpravy účtu za elektrinu. Pri rozdiele na úrovni niekoľkých percent samozrejme nepôjde o výraznú sumu. Je tiež jasné, že rast reálnych platov nepokryje ani očakávaný mierny nárast nákladov na plyn, teplo, dopravu či poistné. Na druhej strane však cenotvorba elektriny vytvára pozitívny trend.“

Do peňaženiek by pribudlo viac ako by odbudlo aj keby šli ceny elektriny hore o niekoľko desiatok percent, keďže účty sú ďaleko nižšie ako platy. Tu skôr ide o to, že v peňaženkách má zostať budúci rok viac po vykonaní rovnakých nákupov ako v tomto roku.

Porovnávať reálny rast platov (nominálny rast po odrátaní inflácie) s nominálnym rastom nejakých produktov sa logicky nedá. Reálny rast už počíta so všetkými nominálnymi zvýšeniami dokopy, to je v tej očakávanej inflácii. Ak teda platy reálne rastú, určite pokryjú všetky nárasty ostatných cien bežného nákupu.

Opravy: V Pravde pracuje Jozef Sedlák, nie Ján. Sledovanosť televízií neklesla, len je podľa presnejších meraní vykazovaná nižšia. Podiel na trhu nie je % z divákov, ale je to podiel na na celkovom diváckom čase. Díky za upozornenia, sorry za chyby.

PS O peoplemetroch a ich výsledkoch som sa najzaujímavejšie veci dočítal na medialne.sk.
gabriel // 3:35 PM


______________________

Tuesday, October 19, 2004:

Dezinterpretované peoplemetre:Každý piaty Slovák dáva prednosť zahraničnej televízii", hlási titulok na prvej strany Pravdy. Prvý výsledky peoplemetrov obšírnejšie dezinterpretuje v článku aj Vladimír Jancura:

„Markíza ostáva lídrom na trhu, boj medzi STV a TV JOJ sa pritvrdzuje, nespokojný divák sa však často utieka k zahraničným televíziám. Je to až každý piaty Slovák. Výsledky vyplynuli z prvých oficiálne zverejnených údajov zisťovania sledovanosti pomocou peoplemetrov. Markíza vedie s priemernou 32-percentnou sledovanosťou. V nedeľu pozeralo Jednotku STV 17,2 percenta divákov, kým JOJ - 13,8 percenta.“

Ako mi to potvrdili aj v TNS SK, firme, ktorá spolupracuje na peoplemetrovom projekte, pätinový podiel zahraničných televízií na trhu neznamená, že každý piaty Slovák im dáva prednosť. Môže ich sledovať aj trikrát toľko, ale len z času na čas. Teoreticky môže výsledok popisovať situáciu, keď 100% divákov pozerá zahraničné TV len každú piatu hodinu, teda všetci dávajú prednosť domácim TV.

Jancura si následne zamieňa podiel na sledovanosti/trhu (% z divákov) a sledovanosť (% z populácie nad 12 rokov). Markíza má 33% podiel na trhu, nie sledovanosť v populácii. Podobne teda nie je pravda, že STV 1 sledovalo v nedeľu 17% divákov – mohlo ich byť aj 50%, ale spolu všetci ju sledovali len 17% celkového času pri televízii.

PS Zuzana Uličianska zo SME zase prisúdila STV podiel 20%, pričom ide len o Jednotku STV (pre STV je správne 25%).

PPS Ani Markíza ani STV (na rozdiel od tlače) pri svojich príspevkoch divákom nepovedali, že oproti pôvodným (menej presným) prieskumom sledovanosť klesla...To len do zbierky príkladov, ako osobný záujem tvaruje spravodajstvo. Tlač pri zverejňovaní svojich výsledkov nie je o nič charakternejšia.

Pivný hlásnik update: Ján Sedlák z Pravdy nesklamal a pripravil ďalšiu reprízu debaty o zlej situácii pivárov, ktorých tlačia dane.
gabriel // 3:44 PM


______________________

Sunday, October 17, 2004:

Môže politik pýtať peniaze za účasť v debate?: Poslanec Vladimír Mečiar sa rozhodol pýtať si za účasť v súkromných elektronických médiách honorár. TA3 to dostala ako odpoveď na ponuku pre Mečiara na miesto do nedeľnej debaty. Tu je môj pokus o argument.

Neprekvapujúco, médiá sa tvária rozhorčene (televízie, SME, Pravda), televízie tvrdia, že platiť nebudú. Argumentujú tým, že VM je verejný činiteľ a je platený z daní, z čoho by malo vyplývať, že za reči o svojej robote v debatách si nebude nič pýtať. Šéfredaktor Pravdy Šabata hovorí o Mečiarovej nemravnosti.

Znie to dosť nepresvedčivo. Poslanec je platený z daní, ale komunikácia s verejnosťou je len jedna jeho aktivita. Čo ak je preňho (pre jeho voličov, pre Slovensko, vyberte si) v danej chvíli lepšou investíciou štúdium navrhovaných zákonov či premýšľanie o stratégii pre ďalšie voľby? Alebo komunikovať s verejnosťou, ale cez mítingy či písanie článkov do novín? Fajn, môže odmietnuť. Ale prečo nechať politikom len takúto barterovú možnosť, ísť/vzdať sa napr. štúdia zákonov – neísť/študovať? Barter je veľmi neefektívny systém výmeny (mobil za kilo jahôd), preto máme peniaze. Hoci VM by do debaty bez honoráru nešiel, pri určitej odmene by to už zobral – a za tie peniaze si môže napríklad nechať urobiť tú štúdiu zákona expertom. Výsledok je pre spoločnosť lepší – zákon je poslancom naštudovaný, VM je v debate, televízia je stále happy, hoci menej ako pôvodne (zaplatia len toľko, aby stále na účasti VM profitovali).

Aj keď by bol tento argument správny, otázne je, kde všade platí. Môže VM (akýkoľvek politik) pýtať peniaze za akúkoľvek komunikáciu (nielen publicistika, ale aj spravodajstvo)? Účtovanie si za informácie znižuje možnosť kontroly činnosti politikov, čo určite nie je vo verejnom záujme.

Ďalší problém s platením je na strane médií. Rozhovor, kde jedna strana platí, asi nebude rovnako „nezaujatý“ ako ten bez peňazí. Na základe tohto argumentu napríklad americké televízie odmietajú - aspoň oficiálne - platenie za spravodajský rozhovor či platenie za informácie (debatuje sa o výnimkách). Hoci podľa mňa aj neplatenie môže byť často zdrojom zaujatosti – ak sa napríklad malým/regionálnym médiám dostane tej „česti,“ že im dá rozhovor celoštátny politik/celebrita, výsledkom je zvyčajne nejaký podlízavé interview (viď naše vidiecke noviny, ktoré sa mi z času na čas dostanú do rúk).

Takže kde sa tie argumenty schádzajú? Stále je to veľké pole možností, skúsim načrtnúť smer. Poskytovať informácie/názory do spravodajstva bezplatne, v publicistike to tak nemusí byť. Výkonná moc má poskytovať viac informácií bezplatne ako zákonodarná. Politik platený z daní skôr bezplatne ako politik bez štátnej dotácie. Argumentom vždy je, že vo všetkých prípadoch postupne verejný záujem klesá. Tak či tak, médiá by nám vždy mohli povedať, či ide o nimi platené informácie alebo nie.

A prípad VM? Nemám s tým veľký problém, určite nič nemorálne.

PS Ak mal niekto dojem, že som pre TA3 správanie VM jednoznačne odsudzoval, tak to je otázka na TA3...
gabriel // 2:45 PM


______________________


This site is powered by Blogger because Blogger rocks!

Weblog Commenting by HaloScan.com









"I always turn to the sports page first…. They record people’s accomplishments; the front page, nothing but man’s failure."
Earl Warren, former Chief Justice, US Supreme Court, 1968


Hlavny sponzor projektu:
INEKO

Podporuje:
Slovakia Online


O projekte

Listy Citatelov

Komentare

Linky

Kontakt
slovakpresswatch@hotmail.com
Archives
08/04/2002 - 08/11/2002 08/11/2002 - 08/18/2002 08/18/2002 - 08/25/2002 08/25/2002 - 09/01/2002 09/01/2002 - 09/08/2002 09/08/2002 - 09/15/2002 09/15/2002 - 09/22/2002 09/22/2002 - 09/29/2002 09/29/2002 - 10/06/2002 10/06/2002 - 10/13/2002 10/13/2002 - 10/20/2002 10/20/2002 - 10/27/2002 10/27/2002 - 11/03/2002 11/03/2002 - 11/10/2002 11/10/2002 - 11/17/2002 11/17/2002 - 11/24/2002 11/24/2002 - 12/01/2002 12/01/2002 - 12/08/2002 12/08/2002 - 12/15/2002 12/15/2002 - 12/22/2002 12/22/2002 - 12/29/2002 12/29/2002 - 01/05/2003 01/05/2003 - 01/12/2003 01/12/2003 - 01/19/2003 01/19/2003 - 01/26/2003 01/26/2003 - 02/02/2003 02/02/2003 - 02/09/2003 02/09/2003 - 02/16/2003 02/16/2003 - 02/23/2003 02/23/2003 - 03/02/2003 03/02/2003 - 03/09/2003 03/09/2003 - 03/16/2003 03/16/2003 - 03/23/2003 03/23/2003 - 03/30/2003 03/30/2003 - 04/06/2003 04/06/2003 - 04/13/2003 04/13/2003 - 04/20/2003 04/20/2003 - 04/27/2003 04/27/2003 - 05/04/2003 05/04/2003 - 05/11/2003 05/11/2003 - 05/18/2003 05/18/2003 - 05/25/2003 05/25/2003 - 06/01/2003 06/01/2003 - 06/08/2003 06/08/2003 - 06/15/2003 06/15/2003 - 06/22/2003 06/22/2003 - 06/29/2003 06/29/2003 - 07/06/2003 07/06/2003 - 07/13/2003 07/13/2003 - 07/20/2003 07/20/2003 - 07/27/2003 07/27/2003 - 08/03/2003 08/03/2003 - 08/10/2003 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004 11/28/2004 - 12/05/2004 12/05/2004 - 12/12/2004 12/12/2004 - 12/19/2004 12/19/2004 - 12/26/2004 01/01/2006 - 01/08/2006



TOPlist